Hlavní navigace

Psychologie obchodování: Čekání na nejlepší ostrov

25. 1. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Touha po zisku je nezdolná. Začnete-li obchodovat s akciemi nebo komoditami, je ovšem důležité nejen poznat příležitost, ale hlavně vědět, kdy se do obchodu nevrhat. Jedna z možností, jak ovládnout touhu spadnout bezhlavě do prvního obchodu, který se naskytne, je technika „vizualizace“.

V dnešním díle seriálupsychologii obchodování si povíme něco více o dovednosti umět si počkat na správný obchod. Počkat si nejenom na obchod, který zcela odpovídá našim vstupním pravidlům, ale i na takový obchod, který zároveň při konfrontaci s naším postupně získávaným citem pro trhy nevzbuzuje žádné odpory.

Jednoduchá technika vizualizace

Jak krotit netrpělivost a naučit se čekat – a to třeba v případě intradenního obchodování i několik dnů? To je zajisté zapeklitá otázka. Pocit, že „musíme“ obchodovat, je kolikrát silnější a často tedy obchodujeme i za takových podmínek, kdy nám trhy nejsou zrovna ideálně nakloněny. Jak začít být selektivnější a nehnat se do každého obchodu za každou cenu?

Odpovědí může být jednoduchá technika vizualizace, při které si představujeme namísto obchodování něco jiného, co nás však též nutí být vysoce selektivní. Můžete si sami vymyslet celou řadu vizualizací – fantazii se meze nekladou. Vizualizace, kterou vám dnes nabízím já, se nazývá „ostrov“.

Vizualizace ostrova

Má vizualizace je poměrně jednoduchá. Představte si, že trh je jeden obrovský oceán. Můžete se v něm pohybovat zcela svobodně – přesně jako v komoditních trzích. Představte si, že v oceánu ani nežijí žádní nebezpeční tvorové, takže dokud jste ve vodě, jste v bezpečí – voda je v daný moment vaše nejbezpečnější místo.

Oceán je dále pokrytý tisíci a miliony nejrůznějších ostrůvků nejrůznějších velikostí. Každý ostrůvek pro vás znamená veliké lákadlo: u každého ostrůvku existuje šance, že na takovém najdete skutečný ráj a blahobyt. Krásné palmy, samé dobré exotické ovoce, písečné pláže, a třeba i ženy – zkrátka a dobře, cokoliv si jen dokážete představit pod pojmem „ráj“.

Problém je však v tom, že dokud nevylezete z vody a nevstoupíte na některý z ostrůvků, nevíte předem, zda na něm ráj najdete. Ba co je ještě horší – pouze 40 procent všech ostrovů obsahuje to, co nazýváme ráj! Zbylých 60 procent ostrovů je spíše než rájem peklem – žijí na nich zlí a nebezpeční tvorové, kteří vám mohou velmi, velmi ublížit. Jak jsme ale již řekli – nikdy nevíte, který ostrůvek je rájem a který zkázou, takže pokud chcete vyhledávat ráj, nezbývá vám nic jiného než riskovat a jednotlivé ostrůvky osobně navštěvovat.

Samozřejmě – ti bystřejší z vás již poznali, že slovo „ostrůvky“ nahrazuje slovo „obchody“. Stejně jako ostrůvky, i obchody mohou mít podobu ráje (pokud přinesou sladký zisk), nebo pekla (pokud přinesou bolestivou ztrátu). A stejně jako v případě ostrůvků je bohužel velmi často na naší straně pravděpodobnost, že více obchodů bude ztrátových, méně obchodů ziskových (útěchou nám může být pouze to, že ty ziskové přinášejí většinou díky dobře postavenému money-managementu zisky podstatně vyšší než ztráty – proto lze celkově profitovat).

Když tedy víte, kolik záludných ostrůvků kolem sebe máte, jak se začnete v moři chovat? Polezete bezmyšlenkovitě na každý ostrov, který uvidíte před sebou? V žádném případě!

Daleko pravděpodobněji, než vlezete na jakýkoliv ostrov, budete takový důkladně zkoumat. Budete si ho chtít prohlédnout ze všech stran, ze všech úhlů, zvážit každičký detail. Budete vyhledávat byť jen sebemenší náznak nebezpečí, protože než na nějaký ostrůvek vstoupíte, budete chtít mít skutečně co nejsilnější pocit, že je vše správně – resp. že nebezpečí na vás doslova „nekřičí“. Teprve poté na ostrov vstoupíte. Kéž by se takto chovali i obchodníci!

Obchodníci, zejména pak nováčci, bohužel velmi často rozmýšlejí a jednají velmi neopatrně. Jejich vidina ráje je tak silná, že už by nejraději nějakého dosáhli, a tak bezmyšlenkovitě vstupují na každičký ostrov, který jen uvidí před sebou. Ani je nenapadne zkoušet si ostrovy vybírat – podstatné je, že když se nějaký ostrov před nimi objeví, mohou okamžitě „zkusit své štěstí“ a na ostrov vstoupit. Není pak divu, že nováčci bývají tak často bolestivě „pokousáni“!

V tradingu platí totéž, co v případě s ostrovem. Každý obchod, který uvidíte, sice nabízí potenciál k tomu, že by mohl být právě tím ziskovým (neboli mohl by být rájem), avšak většina obchodů dokáže zkušenému traderovi signalizovat už z dálky „pozor, zde není vše, jak má být!“. Zkušení tradeři vědí, že nemusí, a vlastně by ve svém vlastním zájmu ani v žádném případě neměli, na žádný ostrov vstupovat okamžitě, když se před nimi objeví, ale že se vyplatí nejprve „prozkoumat terén“.

V případě obchodů je s trochou pozornosti možné vyčíst řadu „detailů“, které vám prozradí více ještě dříve, než na ostrov (neboli do obchodu) vstoupíte. Například: neukazuje volume nebezpečně nízkou likviditu? Není v blízkosti potenciální vstupní úrovně příliš mnoho S/R úrovní, které by mohly cenu zabrzdit a otočit příliš brzy proti vám? Potvrzuje vám váš obchod i jiný druh analýzy – například trendové čáry, intermarket analýza nebo aktuální volume? Potvrzuje se obchod i na vyšším nebo nižším time-frame? Je trend na vaší straně? Atd., atd. Možností, jak „potvrzovat“ obchody, je celá řada a s trochou píle, cviku a zkušenosti jich sami brzy mnoho vypozorujete.

Samozřejmě, není třeba mít příliš mnoho „potvrzovacích indikátorů“ – příliš mnoho jich bude spíše mást než pomáhat. Přesto je dobré si vypěstovat určité návyky – nechat si obchody buďto potvrzovat, nebo vyvracet ještě nějakým dalším prvkem technické analýzy (já osobně posuzuji okolní S/R úrovně, hledím na rozdílné time-frame a beru v úvahu i volume). Pokud se naučíte takto uvažovat, postupem času budete čím dál tím méně vstupovat na nebezpečné ostrovy. Samozřejmě, tu a tam se vám stane, že nakonec nevstoupíte ani na ostrov, který se nakonec proti všem vašim „kontraindikacím“ ukázal, že přeci jenom rájem je, ale je to pořád méně bolestivé, než vstupovat příliš často do „pekla“.

Zvažování každého ostrovu je tedy oněch 20 – 30 procent subjektivního rozhodování, které bývá součástí většiny systémů (obchodování by mělo být alespoň ze 70 – 80 procent zcela mechanické, pouze drobný prostor by měl být ponechán subjektivnímu rozhodnutí, a to převážně z pohledu, kdy signály do pozice nebrat, nebo kdy signál vzít se zvýšenou opatrností a s přísnějšími pravidly managementu samotného průběhu obchodu).

Srovnání s ostrovy je jednoduchá technika vizualizace, kterou si vžijte do paměti (můžete si vymyslet i jinou podobnou techniku) a kdykoliv dostanete signál ke vstupu do pozice, ještě než jej vezmete, vzpomeňte si na ostrov a položte si následující otázky:

Vypadá tento ostrov (obchod) skutečně bezpečně?
Nevidím kolem sebe nějaké náznaky výrazného nebezpečí?
Nebude lepší počkat si na další ostrov, který by mohl vypadat již navenek o poznání lépe?
Neměl bych být při vstupu na tento ostrov mnohem opatrnější než jindy a zvážit např. rychlejší výstup z pozice, pokud se obchod nebude co nejdříve ubírat správným směrem?

skoleni_15_4

Pokud budete chtít začít stabilně dosahovat zisky, bude naprosto nezbytné začít tímto směrem přemýšlet. Dokonce by měl váš obchodní plán postupem času obsahovat víc pravidel kdy neobchodovat (nevstupovat na ostrov), než kdy obchodovat. A to je naprosto v pořádku. Dokud nebudeme vysoce selektivní, nenaučíme se „odfiltrovat“ celou řadu špatných obchodů a i když budeme schopni vytvářet třeba i značné zisky, většinou o takové dříve či později přijdeme právě kvůli tomu, že zcela zbytečně projdeme přílišnou sérií ztrátových obchodů.

Tomáš Nesnídal je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz, vicepresidentem České a Slovenské asociace technické analýzy TASOCS a spoluautorem knihy Obchodování na komoditních trzích.

Využíváte techniku vizualizace nebo podobnou?

  • Ano, a pomáhá mi.
    9 %
  • Ano, ale nepomáhá mi.
    6 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    28 %
  • Ne, a neuvažuji o tom.
    34 %
  • Neobchoduji.
    22 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).