Hlavní navigace

Cesta k bohatství: Klouzavé průměry?

13. 7. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nástrojů, které pomáhají obchodníkům s cennými papíry vytipovat příležitosti k nákupu a k prodeji, je celá řada. Poměrně spolehlivým jsou klouzavé průměry – vedle snadného a srozumitelného použití slibují též nadprůměrný zisk. Jak klouzavé průměry využít k zisku?

V dnešním díle seriálu o technické analýze si povíme o jednoduchém, ale velmi silném nástroji technické analýzy. Jedná se o nástroj používaný miliony obchodníky po celém světě. O co že se jedná? O tak zvané klouzavé průměry.

Jednoduché klouzavé průměry, nebo také „simple moving averages“ (MA), patří k jedněm ze základních a časem prověřených indikátorů. Klouzavé průměry nám dávají signály k tomu, že se s určitou pravděpodobností mění směr trhů. Podstatné je zde slovo „pravděpodobností“, neboť trhy jsou již svou základní náturou nejisté prostředí a nikdy se zde nic nedá říci s naprostou jistotou.

Co tedy klouzavé průměry jsou? V podstatě se jedná o pohyblivý průměr několika posledních zavíracích cen (close). Zkrátka a dobře, vezmete uzavírací ceny několika posledních obchodních dnů (např. 10), sečtete jejich celkovou hodnotu a vydělíte počtem dnů (tj. 10) a získáte tak klouzavý průměr. Každý nový obchodní den nám tak vytvoří nový klouzavý průměr – hodnotu pohybující se většinou nad či pod fluktuací posledního obchodního dne. Pro ty, kteří si potrpí na matematiku, je vzorec výpočtu klouzavých průměrů následující:

MA = (P1 +… + Pn) / n
Pn – uzavírací cena (close) n-intervalu obchodních dnů
n – počet dnů, na jehož základě klouzavý průměr počítáme

V dnešní době však již není žádná matematika většinou potřeba – zobrazovat grafy s klouzavými průměry umí každý alespoň trochu slušnější software určený k analýzám trhů nebo je též možné najít na internetu celou řadu internetových stánek, které umožňují grafy trhů i s klouzavými průměry zobrazovat.

Klouzavý průměr - I.

Obr. 1: Červená křivka kopírující do značné míry pohyb ceny na grafu je 10ti denní klouzavý průměr – neboli průměrná uzavírací cena (close) posledních 10 obchodních dnů.

Příklad na grafu ukazuje 10denní klouzavý průměr (10-day simple moving average). Jak vidíte, průměrná uzavírací cena posledních 10 dnů se pohybuje většinou jen mírně nad či pod běžnou denní fluktuací trhu. Pokud bychom použili větší množství dnů k výpočtu MA (například 40 dnů – pro výpočet 40denního klouzavého průměru), kopírovala by křivka klouzavých průměrů denní fluktuaci trhu již s mnohem větším odstupem (neboť používáme větší počet dnů pro výpočet průměru – viz obr. 2).

Klouzavý průměr - II.

Obr. 2: Hnědá čára znázorňuje 40denní klouzavý průměr, neboli průměrnou uzavírací cenu posledních 40 obchodních dnů.

Jak tedy vidíte, klouzavé průměry jsou příjemný vizuální indikátor, snadno zobrazitelný na každém grafu.

K čemu jsou klouzavé průměry dobré?

Nejjednodušší způsob, jak obchodovat s použitím klouzavých průměrů, je poměrně jednoduchý:

Pokud protne cena na grafu klouzavý průměr, je toto považováno jako vstupní či výstupní signál.

Vraťme se nyní k našemu příkladu 10denního klouzavého průměru. Obrázek 3 ukazuje místa, na kterých cena protnula klouzavý průměr a vytvořila tak signály ke vstupu či výstupu do trhu / z trhu.

Klouzavý průměr - III.

Obr. 3: každé místo na grafu, kdy cena trhu protnula klouzavý průměr (neboli kdy modré čárky zobrazující jednotlivé obchodní dny protnuly červenou čáru znázorňující 10denní klouzavý průměr), je signálem ke vstupu či výstupu do trhu / z trhu.

Pokud cena protne klouzavý průměr směrem dolů, je toto považováno za signál k prodeji. Pokud cena protne klouzavý průměr směrem nahoru, je toto považováno za signál k nákupu.

Obrázek 4 ukazuje konkrétní obchod, který mohl být s použitím jednoduchého klouzavého průměru uskutečněn. Jedná se o obchod s futures kontraktem kukuřice neboli komoditní obchod. Naprosto stejně však klouzavé průměry fungují i v akciových obchodech.

Klouzavý průměr - IV.

Obr. 4: V momentě, kdy trh protnul 10denní klouzavý průměr, znamenalo toto signál k prodeji. Protnutí trhu klouzavého průměru směrem nahoru pak znamenalo výstup z obchodu.

Na co pozor?

Nic na světe není ideální a každá vstupní a výstupní strategie má samozřejmě svá pro a proti. Stinnou stránkou klouzavých průměrů je skutečnost, že klouzavé průměry generují poměrně mnoho signálů k nákupu nebo prodeji, zdaleka ne všechny však končí ziskem. Zde už je však na obchodníkově dovednosti, jak dokáže s klouzavými průměry nakládat a jak dobře je schopen likvidovat své ztráty a naopak zisky nechat rozvíjet co nejdéle.

Další určitou „záludností“ klouzavých průměrů je pak otázka, kolikadenní klouzavé průměry vlastně používat. Jistě každý z vás chce nyní slyšet nějakou konkrétní radu. Bohužel univerzální odpověď prakticky neexistuje. Používání MA je individuální záležitostí, kterou si musí každý pečlivě prozkoumat a vyzkoušet. Jsou obchodníci, kteří v kombinaci s denními grafy používají 10, 12, 15, 20, 30… denní a jiné klouzavé průměry. Jsou obchodníci, kteří v kombinaci s týdenními (weekly) grafy používají dokonce 100 nebo 200 denní klouzavé průměry. Každé klouzavé průměry fungují jinak v různých trzích i v různém časovém období (viz denní či týdenní grafy). Tam, kde pro jednoho fungují 10denní klouzavé průměry, pro druhého to mohou být 20denní klouzavé průměry.

skoleni_15_4

Kdo se však rozhodne s klouzavými průměry vydělávat, s patřičnou snahou si nakonec najde takový způsob, který pro něho bude fungovat. Trhy nejsou místem, kde padají peníze do klína, aniž by jeden musel hnout prstem. Každému, kdo se rozhodne vydělávat v trzích na základě technické analýzy, doporučuji každičký přístup nejprve řádně otestovat a prozkoumat. U klouzavých průměrů to platí dvojnásob.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz a vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS.

Využíváte k obchodování klouzavé průměry?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS. Publikační činnost:. Obchodování na komoditních trzích (Tomáš Nesnídal, Petr Podhajský)...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).