Vydělejte na obchodování s trendem!

Přísloví zkušených obchodníků zní „trend is our friend“ neboli „trend je náš přítel“. Vydělávání na obchodování s trendem je nejrozšířenější způsob obchodování. Obchodník, který včas a vhodně naskočí do správného trendu, má zisk téměř jistý. Podívejme se na obchodování s trendem blíž.

Ať už obchodujeme s trendem na základě indikátorů, klouzavých průměrů, patternů, nebo jakéhokoliv jiného způsobu, vždy musí být základem našeho obchodu jasný, už pouhým okem viditelný trend.

Metod pro identifikaci trendu je celá řada. Naprosto nejběžnější způsob je používání klouzavých průměrů. Mezi nejčastější varianty patří jednoduchý klouzavý průměr (MA) s periodou 50. Někteří obchodníci však používají ještě větší periody – například 100 nebo dokonce i 200. Perioda klouzavého průměru závisí na obchodním přístupu – skutečně dlouhodobí obchodníci využívají periody vyšší, krátkodobější obchodníci naopak periody nižší.

Bližší informace o klouzavých průměrech se dočtete v článku „Cesta k bohatství: Klouzavé průměry?“.

Jeden z klasických způsobů je pak identifikovat trend nejprve na grafu s vyšším time-frame a teprve poté vyhledávat vstupní úrovně na grafu s nižším time-frame – avšak pouze vstupní úrovně do směru trendu! Běžné je například identifikovat trend na týdenním (weekly) grafu a poté vyhledávat ideální vstupní úrovně na denním (daily) grafu. Denní graf nám tedy slouží k nejvhodnějšímu načasování vstupu do obchodu.

Praktická aplikace takové metody obchodování s trendem tedy vypadá zhruba následovně: na týdenním (weekly) grafu zobrazíme klouzavý průměr a sledujeme, zda je křivka klouzavého průměru směrem nahoru (uptrend), do strany (žádný trend) nebo dolů (downtrend). Doporučeným filtrem je i posuzovat, zda se cena právě pohybuje nad/pod klouzavým průměrem. Při identifikovaném uptrendu (klouzavý průměr roste vzhůru) bychom tedy neměli začít vyhledávat obchody na stranu long dříve, než se bude i cena na úsečkách grafu pohybovat nad klouzavým průměrem. Opačné samozřejmě patří při identifikaci downtrendu.

V momentě, kdy tedy takto identifikujeme trend na týdenních (weekly) grafech, můžeme „přepnout“ na denní (daily) graf a začít se poohlížet po vstupních úrovních na stranu trendu. Jak jsem již zmínil, využívat můžeme jakékoliv vstupní metody. Zkusme pro názornost zůstat u klouzavého průměru a i ten použít jako vstupní metodu. Metoda vstupu je jednoduchá: po identifikaci trendu na týdenním (weekly) grafu využijeme klouzavý průměr na denním grafu naprosto nejjednodušším způsobem – do obchodu vstoupíme v momentě, kdy cena protne klouzavý průměr na denním grafu do směru trendu identifikovaného na weekly grafu.

Na následujícím obrázku vidíme týdenní (weekly) graf trhu Orange Juice z léta minulého roku. Co je na tomto obrázku zcela zřetelné a nepopiratelné, je aktuální směr trendu, který se právě nachází ve výrazné býčí náladě. Co navíc můžeme vidět, je i skutečnost, že close poslední úsečky právě uzavřelo nad klouzavým průměrem EMA34 (Exponenciální klouzavý průměr s periodou 34). Tato situace nastala 2. září 2005 a pro dlouhodobé obchodníky s trendem znamenala jasný signál: začít vyhledávat vstupní signály na stranu long na denních (daily) grafech.

Trend 1

Přepněme se tedy nyní na denní graf a koukněme se, jak se situace vyvíjela zde. Jak je z obrázku patrné, trh se v té době nacházel pod klouzavým průměrem EMA34, což byla pro nás příznivá situace: stačilo si počkat na moment, kdy cena tento klouzavý průměr překročí směrem vzhůru a dostaneme tak signál ke vstupu do dlouhé pozice.

Trend 2

K takovéto situaci došlo o pár dnů později – konkrétně 12. září. Cena protnula klouzavý průměr směrem vzhůru a úsečka na grafu uzavřela nad klouzavým průměrem. Tím jsme tedy dostali jasný signál ke vstupu do long pozice a umístili vstupní stop příkaz kousíček nad high této poslední úsečky na grafu.

Trend 3

Výsledek pak nenechal na sebe dlouho čekat. Trh se již o pár dnů později výrazně rozjel našim směrem a vytvořil potenciál ke zisku o velikosti několika tisíc USD na jeden kontrakt.

Trend 4

Toto je samozřejmě pouze jedna z mnoha možností využití identifikace hlavního trendu na weekly grafech. Způsobů obchodování s dlouhodobým trendem existuje skutečně bezpočet. Princip obchodování však vždy zůstává stejný. Pokud se naučíme efektivně rozpoznávat trend a své obchody budeme vždy aplikovat pouze a jen na stranu trendu, prudce se nám zvýší šance na úspěch.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz, vicepresidentem České a Slovenské asociace technické analýzy TASOCS a spoluautorem knihy Obchodování na komoditních trzích.

Anketa

Obchodujete "s trendem"?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 9. 2008 22:49