Tržby v maloobchodě vzrostly, ale…

Tržby v maloobchodě v září vzrostly reálně meziročně o 3,7 %. To je růst, na který obchody velmi dlouho čekaly a naznačilo to dobrý vstup do závěru roku a tedy hlavní sezóny.

Bylo by to opravdu potěšující, kdy za tím nestálo pověstné „ale“. V letošním roce totiž bylo o dva pracovní dny více v září než před rokem, a tak po očištění o tuto změnu tržby již tak silně nerostly. Očištěný meziroční růst skončil jen na půl procentu. A meziměsíčně tržby dokonce klesaly, o sedm desetin procenta. Přesto jde o pozitivní růst, a po období, kdy se maloobchod trápil v záporných číslech, je konečně vidět zlepšení. Pokud by ceny potravin nerostly tak silně jako v současnosti, měl by maloobchodní trh potenciál ještě k vyššímu růstu.

Zdroj růst tržeb maloobchodu v září je hlavně sekce prodeje automobilů. Z více než dvou třetin tvoří růst tržeb jen prodej a opravy motorových vozidel. Například samotný obchod s motorovými vozidly v září tohoto roku rostl o více jak deset procent, a to zásadním způsobem pohnulo celými tržbami. Poptávka po nových autech v září rostla, a po relativně horším srpnu se opět zlepšila.

Maloobchodní tržby ale nejsou jen o tržbách za prodeje automobilů. Například tržby za prodej potravin dlouhodobě klesají, a jinak to nebylo ani tentokrát. Tržby v prodejnách potravin klesly meziročně o tři desetiny procenta, což je v rámci dlouhodobých výsledků vlastně pozitivní hodnota. Nikoho už nepřekvapí, že zásadním problémem jsou vysoké ceny potravin, které nutí běžné spotřebitele šetřit a to se pak projevuje na jejich nákupních košících. Přesto výhled není tak negativní, protože růst cen potravin by již neměl být tak výrazný jako doposud. To by se mělo projevit na tržbách za potraviny pozitivně.

O tom, že chuť spotřebitelů nakupovat je silná, svědčí tržby za nepotravinářské zboží. Ty vzrostly o 5,1 %, to je letošní nejlepší hodnota. V této oblasti došlo k velkému překvapení, když výrazně rostly tržby za vybavení domácností – ať už šlo o nábytek nebo elektroniku. Lidé nechali v obchodech o více než čtyři procenta více, a to znamená nejlepší výsledek za poslední více než dva roky. Mimo to se dařilo prodejcům textilu, a jak bývá pravidelně zvykem, tak i prodejům přes internet. To je celkově velmi pozitivní informace pro prodejce před začátkem vánoční sezóny. Trh má sílu na to se zvednout a přinést tolik očekávané zlepšení. 

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 11. 2013 22:47