Spanilý běh přes překážky

Spotřebitelé v nákupních taškách začínají odnášet více zboží, i jejich důvěra se neustále zlepšuje.

 Maloobchodníkům vzrostly v květnu tržby reálně meziročně o 1,2 %. V porovnání s dubnem si spotřebitelé v nákupních taškách odnesli o 1,7 % více zboží.

Spotřebitelská důvěra se neustále zlepšuje a zdá se, že se to začíná projevovat i na tržbách maloobchodníků. Důležité je, že lepší náladu nemají pouze majetnější konzumenti, kteří obecně nakupují dražší potraviny, ve větší míře kosmetiku atd., ale optimismus (respektive mírnější pesimismus) je z tohoto pohledu řekněme širokospektrální. Jinými slovy, větší důvěru ve vlastní situaci i ekonomiku mají v podstatě všechny domácnosti bez ohledu na jejich příjem. Stejně tak nezáleží na tom, jestli se jedná o nezaměstnaného, pracujícího na plný úvazek či zaměstnance, který se živí manuální prací (u těchto „typů“ respondentů se indikátory nálady v květnu i červnu zlepšily). Samozřejmě, že vždy existují tací, kteří daný optimismus nesdílí a ani sdílet nemohou. Našli bychom je například mezi pracujícími na částečný úvazek.

Spotřebitelé si v květnu odnesli v nákupních košících o1,2 % více zboží než před rokem. I když ne tak docela – velkou vzpruhou byl pro květnový výsledek prodej a oprava motorových vozidel. V meziročním srovnání roste už druhým měsícem v řadě a tentokrát přispěl k celkovému výkonu maloobchodníků více než jedním procentem (meziroční růst o 3,8 %). Z toho by se mohlo zdát, že se klasickému prodeji potravin a nepotravinářského zboží příliš nedařilo. Částečně je to pravda v prvním případě, v tom druhém ovšem nikoliv. Jídla a pití nakoupili Češi o 0,3 % méně než před rokem, v dubnu to ale bylo o plných 6 %. Tehdy se ale projevily brzké Velikonoce, čili přesunutí části nákupu do předchozího měsíce. I tak byl ale květen s přehledem druhým (právě po březnu) nejlepším měsícem v letošním roce.

Prodej nepotravinářského zboží navázal na úspěšný duben (kde mu ale pomáhal jeden pracovní den navíc) a meziročně vzrostl o 1,4 %. Dařilo se tradičním tahounům – prodej přes internet a s ním související prodej elektroniky. Slušně se prodávala i obuv a oblečení. 

Smutným poraženým byly v květnu čerpací stanice, kde ani relativně levné pohonné hmoty k vyšším nákupům spotřebitele nezlákaly. Průměrná cena jednoho litru naturalu byla v květnu 35,52 Kč. O měsíc dříve jsme museli zaplatit o 65 haléřů více a před rokem stál tento druh paliva dokonce 37,23 Kč za litr. I tak ale spotřebitelé u čerpacích stanic natankovali meziročně o 2,9 % méně.

Maloobchodnímu prodeji se v květnu dařilo nejen u nás, ale i v celé Evropě, kde vzrostl meziměsíčně o 1,2 % a meziročně o 0,5 %.

Uvidíme, jak se spotřeba domácností bude nadále vyvíjet. Spotřebitelská důvěra, pomalý růst cen a relativně stabilní zaměstnanost může být dobrou předzvěstí alespoň pro červnové výsledky. Každopádně druhé čtvrtletí by mohlo v tomto směru navázat na překvapivě dobré výdaje domácností v prvních třech měsících letošního roku a neublížit tak vývoji hrubého domácího produktu.