Soumrak japonských výrobců spotřební elektroniky

Společnost Panasonic oznámila, že uzavře svou Žateckou továrnu, což je pro zdejší regionální zaměstnanost velkou ranou. Japonským firmám z odvětví spotřební elektroniky se nedaří. Proč a jak to bude dál?

Oznámení Panasonicu, že uzavře svou žateckou továrnu, je jistě velkou ranou pro regionální zaměstnanost. Ukončení výroby v Žatci je také součástí výrazné redukce provozů po celém světě, kdy o práci přijde celkem 39 tisíc zaměstnanců. Panasonic však není jediným tradičním japonským výrobcem elektroniky, kterému v posledních letech dochází dech.

Tržby japonských firem z odvětví spotřební elektroniky a příbuzných oborů za posledních pět let klesly zhruba o pětinu a ačkoli se provozní marže po propadu v roce 2009 částečně zvedly, zůstávají zhruba 3 procentní body pod předkrizovými úrovněmi. Akciím těchto společností se za poslední rok dařilo o 22 procentních bodů hůře než japonskému indexu Nikkei. Mezi nejúspěšnější z nich v tomto období pak patřily Olympus a Casio, které si ovšem své dvojciferné propady odbyly již dříve, v případě Olympusu dokonce po odhalení účetních manipulací. Podprůměrnou výkonností ovšem trpí akcie výrobců elektroniky také na jihokorejské či tchajwanské burze, ačkoli zde zaostávání nedosahuje japonských proporcí.

Situace má podle našeho názoru dvě hlavní příčiny. První je změna trhu s elektronikou, a to od vstupu levných čínských výrobců s minimálními náklady na výzkum po přesun poptávky k novým zařízením, jako jsou tablety. Druhý důvod je pak specificky japonský, a to silný jen. Japonská měna za posledních pět let posílila k dolaru o 32 %, k čínskému jüanu o 23 % a ke korejskému wonu pak dokonce o 79 %. A s takovým hendikepem snad ani nelze vítězit.