Šetřit, šetřit, šetřit. To je mantra Čechů v potravinách

Maloobchodní tržby opět klesají a obchody s potravinami už neví, jak konečně přilákat nové zákazníky, kteří budou chtít peníze utrácet.

Maloobchodní tržby opět klesají a obchody s potravinami už neví, jak konečně přilákat nové zákazníky, kteří budou chtít peníze utrácet. Celkové maloobchodní tržby klesly v srpnu o 0,8 % meziročně ve stálých cenách. V běžných cenách, tedy těch, které vidí zákazníci na cenovkách zboží, pak tržby vzrostly o nejmenší možnou míru 0,1 %. Přesto dnešní výsledky jsou o něco optimističtější, než ty předchozí.

Trend poklesu pokračoval v sekci potravin (-0,3 %). Pro Čechy je stále mantrou šetřit na jídle v maximální možné míře. Lidé mají již dlouhodobě v paměti, že potraviny jsou obecně drahé a je potřeba za ně utrácet ještě méně.S koncem roku bude sice meziroční inflace pozvolna vyprchávat, a rozdíl cen tedy nebude tak vysoký, ale spotřebitelé to vnímají jinak. Jejich nákupní rozhodování se soustředí na aktuální ceny a jejich poměr k aktuálním mzdám a pokud nepocítí faktické nominální snížení, v nákupních košících rozhodně nebudou mít více zboží.

Metanolová aféra se prozatím na maloobchodních tržbách nijak nepromítla, protože vypukla až na začátku září a částečná prohibice trvala od 14.9. Přesto se na výsledcích v září citelně projeví, hlavně v oblasti potravin, kam alkohol spadá. Zde by se prohibice měla podepsat záporným příspěvkem k maloobchodním tržbám za potraviny ve výši okolo jednoho a půl procentního bodu. Na výsledku za celý sektor maloobchodu se výsledek příliš výrazně neprojeví, protože objemově mají mnohonásobně vyšší vliv oblasti jako vybavení domácnosti nebo pohonné hmoty.  

V ročním i měsíčním zhodnocení ochabuje i poptávka po automobilech, které byly v loňském roce hlavním tahounem celého maloobchodního trhu. Zatímco loňský rok skončil s výsledkem tržeb +5,4 % (NACE 45), letos je dosavadní výsledek za osm měsíců – –1,6 % a v srpnu dokonce –4,7 %. Poptávka po autech se dočasně vyčerpala, k zásadní obnově vozového parku teď spotřebitele nic nenutí. Opadla vlna pocitu, že auta už levnější nebudou, a prodejci a hlavně výrobci aut si budou muset opět chvíli počkat, než tržby opět vzrostou.

Pozitivní výsledky přišly jako vždy z prodeje nepotravinářského zboží. Pozitivním překvapením jsou vysoké tržby za prodej pohonných hmot. Vzrostly o 1,1 %, a výrazným způsobem tak pomohly snížit propast způsobenou poklesem prodejů aut. Lidé v srpnu nakupovali i oblečení, kde tržby rostly o 6,8 % a prozatímní letošní výsledek je také kladný – 5,3 %. Prodeje přes internet pokračují ve svém dlouhodobém boomu, když v srpnu vzrostly o 8 % a mají tak dobře nastartováno na podzimní a hlavně Vánoční sezónu.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 10. 2012 13:53
Zasílat nově přidané názory e-mailem