Psychologie obchodování: Plánujte si ztrátu

Výkyvy cen na burze přinášejí řadu stresových okamžiků. Nečekaný pád akcií již přivedl nejednoho obchodníka na pokraj zoufalství i dál. Impulzivní jednání při dramatickém poklesu či růstu vede mnohdy k velkým ztrátám. Tomu lze ale do značné míry předejít. Jak?

Psychologie obchodování na akciových, komoditních nebo forexových trzích je jednou z nejzásadnějších proměnných v cestě za finančním úspěchem. Psychologie obchodování je skutečně téměř alfa-omega úspěšného obchodníka, neboť obchodovat neznamená jenom naučit se teorii a praktickou aplikaci několika způsobů technické nebo fundamentální analýzy, ale především naučit se obchodovat bez vlivu emocí a s disciplínou.

Základům psychologie obchodování se tedy začneme věnovat v novém seriálu, ve kterém se vám pokusím přiblížit nejenom některé možné překážky obchodníků z pohledu psychologie, ale též dát několik jednoduchých rad a tipů, jak se s danými problémy lépe vypořádávat. V dnešním prvním díle psychologie obchodování si tedy hned řekneme něco o „strašákovi“ všech začínajících obchodníků – strašákovi jménem „ztráty“.

Není obchodování bez ztrát

Ztráty jsou nedílnou součástí úspěšného obchodníka. Kolikrát jste už toto slyšeli? Určitě mnohokrát. Ztráty je zkrátka a dobře nutné chápat jako přirozenou součást obchodování, a jakákoliv snaha vyhnout se ztrátám povede nutně vždy pouze k nekonečné frustraci. Se ztrátami je třeba počítat již od samého začátku – o tom není pochyb. Pokud však dokážeme dodržovat správná pravidla money-managementu, můžeme vydělávat i v případě většího počtu ztrátových obchodů než ziskových. To je jedna ze základních premis úspěšného obchodování – důvod, pro který nás nemusí ztráty až tolik tížit, neboť i se ztrátami můžeme z dlouhodobého pohledu výrazně profitovat.

Pojďme se však podívat na ztráty i z trochu jiného úhlu. Co skutečně riskujeme neschopností přijímat ztráty?

Neschopnost přijmout ztrátu může vést u mnoha obchodníků až do té míry, že kvůli ní a neochotě přijmout ztrátu setrvá obchodník ve ztrátové pozici v naivní víře, že se obchod přeci „musí jednou obrátit“. Skutečně je až s podivem, kolik obchodníků je schopno takto uvažovat. Nikdy a nikde není psáno, že se trh skutečně otočí, a tak čekání na „otočku, která přeci musí přijít“, stálo mnoho obchodníků s takovýmto uvažováním celé jmění. Takže setrvávat v pozici déle, než nám káže náš předem definovaný a do trhu posazený stop-loss (příkaz k uzavření pozice na předem definované hodnotě), je naprosto jistá ztráta, vedoucí do finančních pekel. První zásada tedy zní, že

neschopnost přijmout s klidnou hlavou malou ztrátu může vést ke ztrátám mnohem, mnohem větším.

Pojďme se však podívat na další negativní efekt neschopnosti přijímat ztráty. Tomuto efektu já říkám „druhá ztráta“. Čím nám tato druhá ztráta vznikne?

Řada obchodníků je po každém ztrátovém obchodě natolik „ochromena“, že mají velké problémy vzít další obchod. A zde vidím mnohem větší nebezpečí a mnohem větší riziko, než tu a tam inkasovat pár stovek ztrát přesně definovaných stop-lossem. Jak mi rozhodně mnozí z vlastní zkušenosti potvrdí, jako by tomu strýček Naschválníček chtěl, další obchod – přesně ten, který jsme kvůli našemu „ochromení“ z minulé ztráty nevzali – bývá velmi často jako naschvál ziskový, a to dokonce velmi ziskový. Jenomže my v takovém obchodě zrovna nejsme, a tak vlastně zažíváme další ztrátu.

Nejedná se sice o ztrátu v pravém slova smyslu, ale koukněte na ten rozdíl: po prvním ztrátovém obchodě jsme, řekněme, –200 USD. Ve druhém obchodě, který byl ziskový, a který jsme nevzali, jsme mohli vydělat, řekněme, 600 USD. Celkově bychom tedy byli ve zisku 400 USD. Jenomže my jsme stále ve ztrátě –200 USD. Z tohoto pohledu vidím ochromení ze ztráty až do té podoby, že nevezmeme další obchod, jako zcela zásadní a velmi vážný problém z pohledu obchodníkova účtu. Jak tedy na to?

Samozřejmě se snadno říká „je třeba vzít hned následující obchod po každé ztrátě“. Ono to tak jednoduché není – kdo ví, o čem mluvím, rozhodně potvrdí. Přesto je však možné psychologicky „zmírnit“ dopad ztrát. Jak? Jednoduše tak, že budeme každý svůj obchod již dopředu plánovat jako ztrátu. Zní vám to nesmyslně?

Zkusme se tedy na věc podívat z trochu jiného úhlu. Přemýšleli jste o tom, proč se často cítíte tak mizerně po ztrátovém obchodě? Jedním z hlavních důvodů je pochopitelně skutečnost, že ztrácet peníze není nic příjemného. Avšak je zde ještě jeden fakt, pro který jsme z nevydařeného obchodu zklamání – a tím je velmi často fakt, že nedošlo k naplnění našich představ.

Určitě mi většina z vás dá za pravdu, že je mnohem častější plánovat si, jak bude náš aktuální obchod ziskový – spíše než plánovat si, jak bude ztrátový. Samozřejmě si vždy přejeme, aby byl aktuální obchod ziskový. Jenomže takové představy mohou být i kontraproduk­tivní. Kdykoliv totiž prožijeme zklamání na základě toho, že nedošlo k naplnění některých z našich představ, může být zklamání tak silné, že podruhé již raději nezkoušíme stejnou věc opakovat – abychom se právě ochránili před možným zklamáním. Což je často přesně i případ v obchodování na finančních trzích. Naše zklamání nám brání vzít další obchod, neboť zklamání bylo natolik veliké, že ještě nestačilo zcela „odeznít“, a my tudíž nechceme momentálně riskovat možnost toho, že se bude zklamání opakovat.

Nyní se ale podívejme na celý proces z druhé strany. Řekněme, že už od začátku plánujeme obchod jako jasně ztrátový. Zkrátka a dobře počítáme s tím, že se obchod nepovede, bude to ztráta a my tuto ztrátu už nyní dopředu odepisujeme. Co se stane v naší hlavě v momentě, kdy skutečně ztrátu zažijeme? Nemělo by se stát prakticky nic. Náš mozek neprožívá žádné zklamání, neboť se děje něco, na co jsme byli připraveni. Tudíž nejsme jakkoliv ochromeni pro další obchod a můžeme s klidem pokračovat dále. A pokud se obchod povede a vydělá nám peníze? V tom případě se bude jednat o milé a příjemné překvapení.

Tolik tedy dnešní tip, jak se lépe vypořádávat se ztrátami. Plánujte své obchody již dopředu jako ztrátové – a uvidíte, že se vám z psychologického pohledu bude obchodovat o poznání lépe.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz, vicepresidentem České a Slovenské asociace technické analýzy TASOCS a spoluautorem knihy Obchodování na komoditních trzích.

Anketa

Plánujete při obchodování ztrátu, nebo zisk?