Propouštění v Peugeotu hořkou pilulkou pro prezidenta Hollanda

Zatímco v minulém týdnu se jen opatrně rozbíhala kvartální výsledková sezóna firem, tento týden by již informace z převážně amerického korporátního sektoru měly opanovat události na finančních trzích. Dozvíme se tedy, jak se dařilo původem severoamerickým gigantům od Coca-Coly přes Intel až po Citigroup.

Jestliže globální finanční trhy budou výsledky těchto firem eminentně zajímat, pro nás v ČR bude možná zajímavější, kterak si vedou velké evropské firmy – především pak automobilky. Jeden z výrobců na sebe dokázal upozornit ještě předtím než zveřejnil své čtvrtletní výsledky. Francouzský výrobce automobilů Peugeot totiž oznámil, že hodlá propustit 6500 zaměstnanců, přičemž poprvé během dvaceti let hodlá zavřít továrnu na území Francie.

Pro nás je tato informace nejen interesantní proto, že Peugeot má s Toyotou společný podnik v Kolíně, ale i důvody, které francouzskou firmu trápí. Předně Peugeot není v pravdě globální firmou typu Volkswagenu, která by dokázala čelit výpadku domácí poptávky (ve Francii, Španělsku a Itálii) tím, že jej nahradí zvýšenými prodeji v Asii. Za druhé, Peugeot je jen dalším příkladem v řadě, že udržování výroby v zemi s nejvyššími pracovními náklady může vést k záhubě. Pro nás, jakožto obyvatele nízkopříjmové středoevropské země, budiž útěchou, že z tohoto trendu můžeme zatím těžit. Konec konců stačí připomenout, že zatímco Peugeot ve Francii ruší závod, na Slovensku bude nabírat nové zaměstnance.

Čerstvá socialistická vláda prezidenta Hollanda tedy musí hned na počátku svého vládnutí spolknout velmi hořkou pilulku, kterou jí podal klíčový zástupce zaměstnavatelů ve francouzském soukromém sektoru. Hollandova administrativa se nyní může pokoušet rozhodnutí zvrátit, ale je otázkou, zdali má vůbec nějakou šanci. Například takové šrotovné tu již bylo, ale ve francouzském případě se ukazuje, že zřejmě nadělalo více škody než užitku. Dříve než se však francouzský prezident rozhodne k intervencím, měl by se zamyslet nad doporučením šéfa Peugeotu, který doporučuje zvýšit konkurenceschopnost seškrtáním daní a sociálních výdajů, kterým zaměstnavatelé ve Franci čelí.