Při investování musíte ovládnout svoje emoce

Čich na investice ještě nemusí znamenat vysoké zisky. Pokud neukočírujete své emoce, můžete při investování více ztratit než vydělat.

V minulém díle seriálu o komoditách jsme se seznámili s obchodními platformami a se zadáváním pokynů. Nyní se pojďme zaměřit na další faktory, kterým by měl každý obchodník věnovat pozornost. Při obchodování na komoditních trzích bývá v praxi nejčastěji využívána technická analýza, s níž jsme se seznámili v předchozích dílech seriálu. Po prostudování jejich základů však nemá investor či spekulant ještě rozhodně vyhráno. Pro úspěšné obchodování by se měl seznámit minimálně s problematikou obchodních plánů a money managementu. V neposlední řadě se na vstup na finanční trhy musí připravit i psychicky. Což je faktor, který bývá často opomíjen a podceňován. V konečném důsledku však mnohdy rozhoduje o tom, zda bude obchodník na trzích úspěšný či nikoli.

Co je obchodní plán

Prvním pojmem, kterému se budeme v dnešní části seriálu věnovat, je obchodní plán. Řekněme, že jsme se seznámili s problematikou technické analýzy. Co nyní? Nyní je potřeba sestavit obchodní systém založený na technické analýze, který by byl v dlouhodobém horizontu úspěšný.

Úspěšnost systému je testována na reálných cenových datech z trhů, pokud možno za několik posledních let. Po zvolení vhodného systému mnoho lidí automaticky přechází přímo k obchodování. Nyní je však čas na sestavení obchodního plánu. Ten by měl mít písemnou formu a měl by obsahovat několik bodů.

Jeho součástí by měl být popis trhů, na nichž budeme obchodovat. Dále pak přesná definice podmínek, za kterých budeme vstupovat do obchodu. Zapsány by měly být i podmínky  výstupu z obchodu. Aplikujeme stop-loss příkaz? Budeme prodávat po dosažení určité cenové úrovně? Nebo musí technické indikátory vyslat specifický signál? Po vyřešení vstupu a výstupu je nutné se zaměřit na velikost pozice a množství kapitálu potřebné pro daný obchod. V písemné podobě bychom měli mít i pravidla týkající se maximálního počtu otevřených obchodů během jednoho dne. Případně přesně stanovit, kolik je možné mít otevřených pozic spekulujících na růst či pokles cen.

V neposlední řadě je dobré zamyslet se nad tím, co budeme dělat v případě vleklých ztrát a jak naložíme se zisky. Budeme je reinvestovat zpět? Nebo je vybereme na jiné účely. Měli bychom si také založit obchodní deník, kde budeme evidovat naše obchody. Díky němu bude možné zpětně dohledávat chyby a poučit se z nich.

Vliv psychiky na investování

Nyní je na čase zaměřit se na vliv psychiky při investování. Představme si situaci, v níž nabídneme skupině lidí možnost účastnit se pokusu. Vloží 1000 Kč a budou házet mincí. Padne-li hlava, vyhrají 1000 Kč. Padne-li orel, prohrají vložené prostředky. Velikost výhry je stejná jako velikost prohry. Šance jsou 50 na 50. I přesto se většina dotázaných nebude ochotna zúčastnit tohoto pokusu. Důvodem je obava ze ztráty vložených prostředků. Strach z prohry převáží nad případným uspokojením z výhry. Ztráta tíží většinu lidí mnohem více a déle než potěšení ze zisku. A odlišné to není ani na finančních trzích.

Vliv psychiky provází obchodování od prvopočátku a nic na tom nezměnil ani prudký rozvoj informačních technologií v posledních letech.Psychika hraje při procesu investování klíčovou roli a vůbec nezáleží na tom, zda jste fundamentálně či technicky zaměřený obchodník. Jakmile totiž nedokážete ovládat své emoce, potom jste většinou odsouzen k nezdaru. Sebelepší obchodní systém založený na technické analýze se v rukách nevyrovnaného jedince může stát naprosto bezcenný.

Většina investorů úspěšně zvládne první kroky v podobě základů technické analýzy. Následně sestaví obchodní systém, který zpětně otestuje na reálných datech. Systém se ukáže jako profitabilní, což povzbudí sebevědomí obchodníka, který následně provede první nákup či prodej. Při troše štěstí je několik prvních obchodů úspěšných. Dříve či později se však dostaví první ztráta, která nečekaně sekne do živého. Reakce na ni bývají různé. Zvyšuje-li se počet ztrátových obchodů, vzrůstá i psychický tlak. Dostaví se první pochyby o úspěšnosti obchodního systému. Následuje první nutkání k rychlé změně, která má zachránit situaci a zamezit dalším ztrátám. Obavy o zůstatek na účtu vzrůstají. Se stupňujícím se psychickým tlakem velmi často roste i množství chyb a obchodování končí neúspěchem a ztrátou vložených prostředků. Výše nastíněný průběh se sice v případě různých investorů může lišit, nicméně podstata zůstává stejná.

Psychika je jedním z klíčových faktorů, který odlišuje úspěšné investory a spekulanty od neúspěšných. Obzvláště důležitá je pak v případě “nováčků“ na trzích, kteří jí nevěnují příliš pozornosti a více než na možné ztráty myslí na potenciální zisky. Proto také jejich působení na trzích často velmi brzy končí, přičemž některé podobná zkušenost odradí od investování či spekulací na několik dalších let. Obchodování na komoditních trzích s využitím technické analýzy se neobejde beze ztrát. Žádný obchodní systém není schopen být 100% úspěšný a generovat pouze ziskové obchody. Kdo se s tímto faktem nedokáže smířit, měl by se raději obchodování na vlastní pěst vyhnout.

Rozhodneme-li se obchodovat, je nutné se psychicky připravit na ztrátové obchody, které se dříve či později dostaví. Velikost ztrát je potřeba co nejvíce omezit a preferovat pokud možno obchody, které poskytují vysokou šanci na zisk při riskování malého množství kapitálu (optimální poměr zisk/ztráta). A tím se dostáváme k money managementu, který se výše zmíněnou problematikou zabývá. Při obchodování je nezbytně nutné omezit riziko. Obchodník by nikdy neměl vstoupit do pozice, která by v případě neúspěchu vedla ke ztrátě, jež by mohla ohrozit jeho budoucí působení na finančních trzích. Je nutné se připravit na možnost série neúspěšných obchodů. Pokud nastane, potom by neměla vést k totální likvidaci účtu.

Proto je nutné si před začátkem obchodování nadefinovat přesná kritéria ohledně maximální možné velikosti ztráty, která je přípustná na jeden obchod. Jako příklad lze uvést 2 % z celkové velikosti účtu. Žádný obchod tedy nesmí vést ke ztrátě větší než 2 % z celkové sumy peněz spekulanta. Money management nám určí maximální množství peněz, které si můžeme dovolit vložit do každého obchodu. Vhodný money management zajistí, že přečkáme období série nevydařených obchodů s přijatelnou mírou ztrát. Jeden úspěšný obchod následně může vést k zisku, který pokryje drobné ztráty z několika nevydařených obchodů. Money management je pojem, který v sobě zahrnuje celou řadu technik. Výše zmíněný postup je pouze malou částí většího celku, s níž by se měl každý obchodník před vstupem na trh pečlivě seznámit. V příští části seriálu se podrobněji zaměříme na způsoby, pomocí nichž je možné investovat do komodit.    

Autor působí jako analytik ve společnosti Colosseum.

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 12. 2009 21:19