Předvánoční období zvyšuje spotřebitelům náladu

Ačkoli podnikatelé v průmyslu, stavebnictví i obchodě se nemohou zbavit sentimentu a nálada se jim stále horší, spotřebitelům ji asi zlepšuje vidina Vánoc.

Barometr nálady v ekonomice – indikátor ekonomického sentimentu se v listopadu snížil meziměsíčně o 1,7 bodu na –5 bodů. Podnikatelé v průmyslu, stavebnictví i obchodě vidí situaci hůře než před měsícem. Naopak spotřebitelský ukazatel se mírně zlepšil.

Listopad nepřinesl do průmyslových podniků zlepšení nálady a meziměsíční růst příslušného ukazatele důvěry, kterého jsme byli svědky v říjnu, se už bohužel nekonal. Naopak skepse průmyslníků propadla na nejhorší hodnotu za poslední tři roky (-12 bodů) a v příštích třech měsících se ekonomická situace podniků pravděpodobně ještě o něco zhorší. V minulých měsících očekávali tento vývoj především dobyvatelé surovin, v říjnu ale přišel smutek i ke zpracovatelům a zdá se, že ani listopad nebude v tomto směru výjimkou.

Přinese příští půl rok změnu k lepšímu? Podnikatelé z řad průmyslových podniků sice vidí budoucnost optimističtěji než před měsícem (kdy ale počet podniků očekávajících zhoršení převýšil počet optimistů – saldo dílčího ukazatele bylo záporné), investovat ale nehodlají. Pro příští rok předpokládají meziroční pokles investičních výdajů o 1 % s tím, že většina financí půjde na obnovu výrobního zařízení.

Vánoce se pomalu blíží. Spotřebitelé sice hodlají za vánoční dárky letos utratit zhruba 6 tis. Kč, čili necelou polovinu toho co před rokem, jejich nálada je ale lepší (-26,3 bodu). Letošní rok se nese ve znamení šetření, konec roku ale jistě jako vždy přinese maloobchodníkům zlepšení tržeb. Poslední dva roky se lidé snažili ušetřit na potravinách a v nákupních košících toho odvezli vždy méně než rok předcházející. Růst cen potravin ale dokázal pohodlně tuto snahu spotřebitelů kompenzovat. Naopak pod stromečkem jsme našli minimálně stejně dárků jako v minulosti a rok 2011 byl dokonce v tomto směru premiantem. To vše zase kvůli cenám. Například v roce 2007, kdy byly útraty spotřebitelů nejvyšší, jsme za nepotravinářské zboží zaplatili zhruba o 60 % více než v roce 2005 a domů jsme si přitom odvezli o 70 % více dárků. Rok 2011 na tom byl přesně opačně, když jsme si z obchodů odvezli ještě více zboží ale za méně peněz.

Chování spotřebitelů bude o letošních Vánocích podobné jako v minulém roce. Snaha šetřit neopadne a skvělý minulý rok způsobí, že v meziročním srovnání bude letošek alespoň pro maloobchodní tržby slabší. Na druhou stranu nepředpokládám, že na letošní Vánoce budeme nakupovat výrazně méně než v roce 2009 či 2010.