Potřebuje Čína kupní sílu nebo další ocelárny?

Hospodářský růst Číny zpomaluje v porovnání s minulostí. Jak ho dostat zpátky na výsluní? Na položenou otázku by měl odpovědět tento článek.

Můžeme očekávat titulky v médiích ve stylu „nebe padá“ po zveřejnění nejnovějších čísel o hospodářském růstu Číny. Odhaduje se, že se hospodářský růst zastaví na hodnotě 7,7 % (skutečná realita je 7,6 %) při meziročním srovnání, což je nejmenší hodnota za poslední tři roky. Důležitější otázkou však zůstává, co by čínští představitelé měli s touto hodnotou dělat nebo co s ní můžou dělat.


Autor: Trading Economics

Procentní změna HDP Číny mezi lety 2007 a 2012

Čína „bubnuje“ zneklidňujícími zprávami už od března letošního roku, kdy čínský premiér Wen Jiabao vyhlásil nižší vládní cíl pro hospodářský růst v roce 2012, a to na úrovni 7,5 %, což je nižší cíl oproti 8 % od roku 2005. Ceny nemovitostí, obchodní růst, stavebnictví a prodeje luxusních hodinek klesají. Vláda vydala přísná opatření pro vlastní úředníky, které mají vést ke snížení nákladů v rámci nákupů honosných automobilů, využívání rautů a jiných výhod bez potřebné priority.

Globální ekonomický propad a přetrvávající krize v Evropě sice zanechaly na silném čínském exportním motoru stále stoupající trend, i když by se dal očekávat opačný směr, nicméně s menším počtem míst ve světě, kam se s výrobky vydat. Zvýšení vývozu do Spojených států amerických, které právě překonaly Evropskou unii jako největší čínský zahraniční trh, znamená ještě větší obchodní napětí v roce, kdy se konají volby nového prezidenta v USA.

V důsledku této skutečnosti se čínský premiér zaměřuje na domácí produkční metody, které by měly vést k podpoře hospodářského růstu. Příkladem za všechny je podpora domácích investic. Tato strategie však nese riziko, že se bude opakovat situace z roku 2008, kdy stimulační balíček přinesl přebytek 586 miliard amerických dolarů, které vyvolaly inflaci, tlačily úvěry za udržitelnou úroveň a vedly k nemovitostní bublině.

Strategie sama o sobě také podporuje velké a často neefektivní projekty státem vlastněných podniků, což dává menší šanci malým a středně velkým firmám. O tomto faktu svědčí rozhodnutí čínské vlády z května letošního roku, kdy schválila podporu ve výši 11 miliard amerických dolarů pro ocelárny, které již dnes mají nadbytečné kapacity a peníze by se jistě daly využít lepším způsobem.

Podpora veřejných statků

Lepším přístupem by pro čínskou vládu bylo pomáhat vlastním lidem a jejich ekonomice tím, že by vložila více peněz do veřejných statků. Podle údajů Světové banky (World bank) z roku 2008 utratí Čína pouze kolem jednoho procenta z hrubého domácího produktu na zdravotnictví, 3,7 % na vzdělání, 4,7 % na důchody a jiné formy sociální ochrany. Průměrné hodnoty mezi členy Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (Organization for Economic Cooperation and Development) jsou ve stejném pořadí jako výše zmíněné oblasti 6,3 %, 5,4 % a 15,2 %. S více než třemi biliony amerických dolarů v devizových rezervách a relativně mírnému břemenu v podobě veřejného dluhu má Čína lepší pozici než většina jiných států k převzetí těchto výdajů na svá bedra.

Kromě toho se musí Čína více spoléhat na domácí spotřebu. Do jisté míry se tak děje, protože v prvním čtvrtletí roku 2012 domácí spotřeba tvořila 43 % růstu hrubého domácího produktu, což je o 15 % více v rámci meziročního srovnání. Spíše než snahu o podporu trendu levných úvěrů by měla Čína zavést určitý druh strukturální reformy, která by pomohla vytvořit opravdovou kupní sílu.

Jednou ze slibných oblastí je liberalizace pracovního trhu. Mzdy jsou na vzestupu stejně tak, jako demografické trendy vedoucí ke snížení čínské pracovní síly. Přehodnocení nebo odstranění notoricky známého bytového registračního systému v Číně, který je známý jako „hukuo“, by umožnilo více pracovníkům z venkova přestěhovat se legálně do měst, což by mělo za následek zvyšování produktivity, zvýšení spotřebitelských výdajů a snížení nerovnosti v možnostech jednotlivých obyvatel.

Další možností je povolit obyčejným čínským střadatelům přístup k jiným investicím, než jsou pouze špatně úročené bankovní vklady. To by jim umožnilo dosáhnout tržní návratnosti, zmírnit obavy z odchodu do důchodu a uvolnit peníze na spotřebu. Vláda nedávno udělala malý krok v tomto směru a mírně rozšířila pásmo pro depozitní sazby. Bohužel byly pozitivní účinky tohoto kroku narušeny dvěma řezy na čínské benchmarkové sazbě v posledních týdnech, což mělo za následek snížení této sazby na úroveň 6 %.


Autor: Trading Economics

Vývoj čínské úrokové sazby za posledních 2,5 roku

Zkušební program

Stát má obecně řečeno pravomoc k zintenzivnění konkurence a hospodářského růstu díky liberalizaci podmínek, za kterých podnikatelé a soukromé společnosti mohou nakoupit pozemky a dostat přístup k vlastnímu financování. Zkušební program začal ve městě Wenzhou v březnu letošního roku podporou různých nových mechanismů soukromého financování, které podporují vesnické banky, malé společnosti poskytující úvěry a vydávání cenných papírů. Otevření trhu pro zahraniční banky by také rozšířilo možnosti financování (podle Mezinárodního měnového fondu), protože tyto banky drží v současné době méně než 2 % aktiv v Číně, což je nejnižší podíl ze všech větších rozvíjejících se trhů.

Čínští vládní představitelé jsou více otevření stabilitě a toleranci, než je obvyklé. Nicméně i oni museli udělat vybrané důležité kroky v posledních šesti měsících, aby došlo k transformaci jejich ekonomiky. Příkladem může být rozšíření pásma pro kurz jüanu vůči dolaru nebo uvolnění pravidel pro přímé zahraniční investice. Iniciativy, mezi něž můžeme zařadit rozšíření pásma depozitních sazeb a podporu malých podniků, nemusí zajistit takové uchvácení obyvatel Číny jako v rámci podpory ve výši 11 miliard amerických dolarů pro ocelárny, na druhou stranu tyto podněty v realitě udělají mnohem větší pozitivní krok.

Závěr

Jednou z cest, jak zajistit zvýšení domácí spotřeby v Číně, je vyšší půjčování peněz jednotlivcům a soukromým podnikům. Soukromý sektor je největším tvůrcem pracovních míst v Číně, ale bohužel se mu nedostává finančních prostředků pro vlastní rozvoj. Vláda by proto měla umožnit založení soukromě vlastněných bank a finančních společností, které budou řídit kanál úvěrů soukromým firmám. Také otevření akciových a dluhopisových trhů soukromým společnostem, které hledají kapitál, je další důležitou strategií. Necháme se snad mile překvapit dalším vývojem v této nejlidnatější zemi světa a zároveň zemi, která má stále velký potenciál.

Volný překlad článku byl inspirován originálem od společnosti Bloomberg.com