Od podnikatelského optimismu k více kilometrům v osobní dopravě

Lidé prý u nás jezdí méně autem a skeptická centrální banka vidí českou ekonomiku na počátku oživení. To jsou dvě zprávy včerejšího dne, které nejdou příliš dohromady.

Lidé prý u nás jezdí méně autem a skeptická centrální banka vidí českou ekonomiku na počátku oživení. To jsou dvě zprávy včerejšího dne, které nejdou příliš dohromady. Vysvětlení tohoto rozporu může být prosté. Zatímco průzkum ohledně počtu ujetých kilometrů byl činěn na datech roku 2012, neboli jde o typicky zpožděný ukazatel výkonu ekonomiky, pak ČNB se snaží být co nejvíce vpřed hledící, a tedy analyzuje nejen nejčerstvější tvrdá makroekonomická data, ale zejména sleduje, jak se vyvíjí i měkké ukazatele v podání podnikatelských a spotřebitelských nálad.

cestovko

A přesně takovou datovou potravu dostanou k dispozici analytici (a to nejen z ČNB) dnes, když jsou na pořadu dne důležité indexy podnikatelských PMI v eurozóně. Jde skutečně o jeden z nejlepších dopředu hledících indexů, který dokáže s mírným náskokem předpovídat průběh hospodářského cyklu v měnové unii. V posledních měsících se přitom indexy PMI vyvíjely velmi příznivě a naznačovaly příchod oživení. To je konec konců již vidět i v tvrdých datech a dokonce i v těžce zkoušené periferii eurozóny. Podle odhadů španělské centrální banky vzrostl HDP ve třetím čtvrtletí mezikvartálně o 0,1 %, což je první mezičtvrtletní růst po dlouhých deseti kvartálech.

Nepodepíše-li se na západoevropské ekonomice nijak negativně americká epizoda s dluhovým stropem – což nepředpokládáme – pak by mohla dnešní data potvrdit opatrné vylepšování podnikatelského optimismu a tím přibližovat oživení skutečné hospodářské realitě. S odstupem několika měsíců bychom přitom známky oživení měli registrovat i u nás. Půjde však o data typu jako je růst HDP či průmyslové výroby. Pokud jde o počty ujetých kilometrů v osobních automobilech – zde si na důkaz růstu ekonomiky můžeme počkat i roky. Je ale také možné, že zde se dramatického oživení ani nedočkáme, neboť lidé dobrovolně přesdlají třeba na vlak, tramvaj či kolo. Růst, ne růst…