O Facebooku, investiční horečce a vrcholu (akciového) trhu

Nemáme v popisu práce analyzovat akcie, natož pak jejich nové úpisy. Přesto nemůžeme pominout nepříliš povedenou mega-emisi akcií Facebooku, která se ovšem stala (co do objemu) největší mezi technologickými tituly.

Nejprve si ale zrekapitulujme co se od pátečního úpisu na americké technologické burze Nasdaq vlastně stalo. Po dlouho očekávaném rozjezdu obchodování, kdy pro údajný převis poptávky emitent navýšil nabídku akcií o 25 %, uzavřely akcie Facebooku jen nepatrně nad upisovací hodnotou. To by nebyla až taková tragédie, neboť akcie byla emitována na samé horní hranici upisovacího pásma, přičemž z hlediska očekávaných zisků šlo o velmi drahou akcii (P/E přes 80). Nicméně včera – již bez podpůrných intervencí emitenta – banky Morgan Stanley – akcie zahučely o 11 %.

Facebook je komunikačním fenomén doby a tak nepřekvapí, že finanční média – speciálně ta z anglosaských zemí – jsou touto akcií logicky fascinována.

Nicméně když už člověk čte o této akcii všude kam se podívá, nemůže si přitom nevzpomenout na slavnou knihu profesora Roberta Shillera Investiční horečka (Irrational Exurbance). Shiller, který patří k těm několika málo ekonomů, kteří opravdu předpověděli finanční krizi roku 2008, totiž ve své knize velmi hezky popisuje, kterak cena akcie může být „posílena existencí dobrého a konverzačně atraktivního příběhu“. Úpis akcií Facebooku přitom musí být z podstaty věci atraktivní pro miliony lidí a to ani nemusí mít jeho akcie v portfoliu.

Fascinace akciemi Facebooku však může mít i jiné, z pohledu jeho nových investorů i méně lichotivé vysvětlení. To lze najít v jiné slavné knize, jež se příznačně jmenuje Inteligentní investor a je od Benjamina Grahama. Ten upozorňuje, že většina nových emisí se na trhu nabízí za příznivých podmínek (čti na vrcholu), což přeloženo znamená příznivé pro emitenta a méně příznivé pro investora…