Nejlepší rok pro český maloobchod v historii

Prosincová čísla z maloobchodu rozhodně nezarmoutila – ani nepřekvapila – a tržby tuzemských obchodníků se v podstatě podle očekávání zvýšily.

Oproti listopadu o 0,6 %, což v meziročním srovnání znamenalo po zohlednění vlivu rozdílného počtu pracovních dnů nárůst o 5,5 %. Nejde však jenom o samotný růst tržeb ale i o jejich rekordní hodnotu. Už podzimní měsíce naznačovaly, že se blížíme k rekordnímu finiši a dnes zveřejněná čísla statistického úřadu to jen potvrzují. Můžeme mluvit o rekordních Vánocích pro velkou část tuzemského maloobchodu, zvláště pak pro internetové obchody, prodejce elektroniky, vybavení domácností atp.

Jestli někdo zdaleka nevykazuje rekordní reálné tržby, tak jsou to stánkaři a restaurace. Obě dvě skupiny se totiž drží spíše u dna, což je naprostá výjimka ve srovnání se všemi dalšími segmenty tuzemského maloobchodu.

Za celý loňský rok se maloobchodní tržby reálně zvýšily o necelých šest procent a dosáhly tak nové historické úrovně. Ochota a možnosti Čechů utrácet byly v loňském roce posazené hodně vysoko. Vděčíme za to především silnému růstu ekonomiky, který výrazně snížil nezaměstnanost a pozvolna se začínal promítat i do růstu mezd českých zaměstnanců. Spolu s nízkou inflací to znamenalo další zlepšení finanční situace domácností. Nemluvě o levných pohonných hmotách, které v loňském roce „přidaly“ do peněženek spotřebitelů necelých deset miliard korun navíc.

Češi sice loni rekordně nakupovali, což ovšem neznamená, že by přestali šetřit. Míra úspor zůstává i nadále vysoká, a to dokonce navzdory nízkým úrokovým sazbám. Data z maloobchodu i tak dávají tušit, že růst české ekonomiky byl v závěru roku v režii rostoucí spotřeby domácností (a nepochybně i investic). Kromě výborných výsledků maloobchodu je třeba zmínit i silné prodeje aut, které sice zčásti táhnou nákupy firem či živnostníků a reexporty, nicméně i tak je motoristický segment rovněž na rekordu.

Ani rekordní poptávka spotřebitelů zatím ještě nevybudila tolik očekávanou inflaci. Navzdory silnému spotřebitelskému apetitu tak prodejci stále drží ceny více méně na uzdě, a to především díky silné konkurenci mezi obchodníky a nakonec i mezi výrobci. Zapomenout nelze ani na rostoucí tlak na nákladové straně výrobců, kteří díky „inovacím“ a levným komoditám dokážou držet i svoje výrobní ceny při zdi.

Jak už naznačuje vysoká spotřebitelská důvěra nebo pozitivní výhledy české ekonomiky, růstu se tuzemský maloobchod dočká i v letošním roce. Nepůjde sice o vzestup o 5,5 % (včetně aut dokonce o 7,6 %), avšak stále půjde o velmi silný a pozitivní trend. Předpokládáme, že se letos maloobchod dostane někam přibližně k 4 %, což bude znamenat z hlediska objemu další posunutí rekordu nahoru.