Nejlepší rok pro český maloobchod v historii

Prosincová čísla z maloobchodu rozhodně nezarmoutila – ani nepřekvapila – a tržby tuzemských obchodníků se v podstatě podle očekávání zvýšily.

Oproti listopadu o 0,6 %, což v meziročním srovnání znamenalo po zohlednění vlivu rozdílného počtu pracovních dnů nárůst o 5,5 %. Nejde však jenom o samotný růst tržeb ale i o jejich rekordní hodnotu. Už podzimní měsíce naznačovaly, že se blížíme k rekordnímu finiši a dnes zveřejněná čísla statistického úřadu to jen potvrzují. Můžeme mluvit o rekordních Vánocích pro velkou část tuzemského maloobchodu, zvláště pak pro internetové obchody, prodejce elektroniky, vybavení domácností atp.

Jestli někdo zdaleka nevykazuje rekordní reálné tržby, tak jsou to stánkaři a restaurace. Obě dvě skupiny se totiž drží spíše u dna, což je naprostá výjimka ve srovnání se všemi dalšími segmenty tuzemského maloobchodu.

Za celý loňský rok se maloobchodní tržby reálně zvýšily o necelých šest procent a dosáhly tak nové historické úrovně. Ochota a možnosti Čechů utrácet byly v loňském roce posazené hodně vysoko. Vděčíme za to především silnému růstu ekonomiky, který výrazně snížil nezaměstnanost a pozvolna se začínal promítat i do růstu mezd českých zaměstnanců. Spolu s nízkou inflací to znamenalo další zlepšení finanční situace domácností. Nemluvě o levných pohonných hmotách, které v loňském roce „přidaly“ do peněženek spotřebitelů necelých deset miliard korun navíc.

Češi sice loni rekordně nakupovali, což ovšem neznamená, že by přestali šetřit. Míra úspor zůstává i nadále vysoká, a to dokonce navzdory nízkým úrokovým sazbám. Data z maloobchodu i tak dávají tušit, že růst české ekonomiky byl v závěru roku v režii rostoucí spotřeby domácností (a nepochybně i investic). Kromě výborných výsledků maloobchodu je třeba zmínit i silné prodeje aut, které sice zčásti táhnou nákupy firem či živnostníků a reexporty, nicméně i tak je motoristický segment rovněž na rekordu.

widgety

Ani rekordní poptávka spotřebitelů zatím ještě nevybudila tolik očekávanou inflaci. Navzdory silnému spotřebitelskému apetitu tak prodejci stále drží ceny více méně na uzdě, a to především díky silné konkurenci mezi obchodníky a nakonec i mezi výrobci. Zapomenout nelze ani na rostoucí tlak na nákladové straně výrobců, kteří díky „inovacím“ a levným komoditám dokážou držet i svoje výrobní ceny při zdi.

Jak už naznačuje vysoká spotřebitelská důvěra nebo pozitivní výhledy české ekonomiky, růstu se tuzemský maloobchod dočká i v letošním roce. Nepůjde sice o vzestup o 5,5 % (včetně aut dokonce o 7,6 %), avšak stále půjde o velmi silný a pozitivní trend. Předpokládáme, že se letos maloobchod dostane někam přibližně k 4 %, což bude znamenat z hlediska objemu další posunutí rekordu nahoru.