Nálada mezi německými podnikateli na dvou a půlletých minimech

Výsledková sezona v USA je zklamáním. Mohou za to i problémy Evropy. Poslední čísla navíc neukazují, že by se v dohledné době mělo blýskat na lepší časy.

Americká výsledková sezóna je zatím až na pár výjimek jedním velkým zklamáním. K špatným výsledkům globálních gigantů jako Google, IBM nebo DuPont přispívají lví měrou problémy Evropy. Poslední čísla ze starého kontinentu bohužel neukazují, že by se v dohledné době mělo začít blýskat na lepší časy.

Klíčový index německé podnikatelské nálady Ifo spadl na dvou a půlletá minima (100 bodů). Propad je vidět napříč všemi sektory od zpracovatelského průmyslu přes stavebnictví po maloobchod a velkoobchod. Nejhlouběji ale zatím suverénně doputoval na vývoz orientovaný zpracovatelský průmysl, který krvácí kvůli destrukci poptávky v periferních ekonomikách eurozóny. Na špatné výkony německých exportérů neukazuje jenom propad průmyslového Ifa, ale také německého indexu PMI v průmyslu. Německé vývozy do sousedních evropských zemí jsou sice z hlediska podílu na dvacetiletých minimech, ale pořád tvoří okolo šedesáti procent zboží a služeb na export. V tuto chvíli navíc není schopná dobře vykrýt výpadky evropské poptávky po německém zboží Asie v čele s Čínou a na hraně recese je řada velkých jihoamerických odbytišť včetně Brazílie.

Ostatní subindexy německého Ifa zatím těží ze stabilní domácí poptávky dané nízkou německou nezaměstnaností. Vidět je to především ve stavebnictví, kde Ifo přes poslední propad zůstává slušně vysoko. To je ale jeden z mála pozitivních bodů, jinak pochmurně vyznívajících zpráv. Propady Ifa a německého PMI jsou zdviženým prstem pro výkon německé ekonomiky ve čtvrtém kvartále. I když tvrdá data zatím spíše ukazují na růst, předstihové ukazatele jako Ifo a PMI začínají indikovat lehký propad. Co to znamená pro střední Evropu asi není třeba nijak složitě rozvádět.