Nákupní apetit českých spotřebitelů stále roste

I v březnu pokračoval silný růst tržeb v maloobchodě. K vysokému výsledku sice přispěl jeden pracovní den navíc, avšak hlavním důvodem k rostoucím nákupům je lepší finanční situace domácností ovlivňující jejich spotřebitelskou náladu.

I v březnu pokračoval silný růst tržeb v maloobchodě. K vysokému výsledku sice přispěl jeden pracovní den navíc, avšak hlavním důvodem k rostoucím nákupům je lepší finanční situace domácností ovlivňující jejich spotřebitelskou náladu.

Celkové tržby se v maloobchodě meziročně zvýšily o 8,8 %. V obchodě bez motoristického segmentu se zvýšily o 5,9 % (po očištění o vliv jednoho pracovního dne o 4,7 %), v případě prodejů aut šlo o růst dokonce o 14,6 % (respektive 11,1 %). Pokud jde o auta, je stále otázkou, kolik z těchto vozů skutečně končí na českém trhu.

Kouzlo nakupování na internetu nepomíjí ani v letošním roce. Svědčí o tom dvouciferné nárůsty tržeb virtuálních obchodníků, které nepolevují ve svém dosavadním trendu a získávají stále vyšší podíl na celém maloobchodním obratu. Stejně tak velký zájem panuje o nakupování elektroniky, která navzdory devalvaci a silnému dolaru stále zlevňuje díky konkurenčnímu tlaku na světových trzích.

Větší poptávku ze strany spotřebitelů letos vyvolávají i levnější pohonné hmoty, jejichž prodeje jen v březnu vzrostly o více než osm procent. Naproti tomu zdražující oblečení a obuv vede české spotřebitele k omezování jejich poptávky po tomto dováženém sortimentu.

Čísla za první kvartál jasně naznačují, že motorem ekonomického růstu na straně poptávky bude v letošním roce spotřeba tuzemských domácností. K tomuto výhledu nahrává zlepšující se finanční situace spotřebitelů podpořená rostoucí zaměstnaností, mírným růstem mezd a především extrémně nízkou inflací. Pokles cen spotřebního zboží je lákavým impulsem pro spotřebitele, aby obnovili vybavení domácností, svůj vozový park a dokonce i více cestovali.