Masivní růst tržeb v moto segmentu, jinde jen pozvolný

Maloobchodní tržby za červenec v celkovém pohledu rostly. Celkový celkové zlepšení o 6,2 % masivně podporoval „moto segment“

. Prodeje automobilů a náhradních dílů vyskočily meziročně o 17,1 % měřeno objemem tržeb. Skokový nárůst skoro o pětinu tvořil dvě třetiny růstu celého maloobchodu. Poptávka po nových vozech zjevně stále pokračuje a je dána kombinací zajímavých cen a dříve utlumené poptávky.

Mnohem zajímavější situace je ale v samotném maloobchodě, tedy bez započítání prodeje aut a náhradních dílů. Tady přišel růst o 2,2 %, tedy výrazně menší, než jaký jsme mohli vidět u automobilových tržeb. Slabší výsledky přicházejí hlavně z oblasti potravin. Tržby sice neklesají, ale rostou jen o šest desetin procenta. To je letos podprůměrný výsledek. Na trhu s potravinami je vidět postupné zlepšení, které ukazuje, že spotřebitelé už nejsou tak citliví na ceny. Proto červencový slabší výsledek ještě nic neznamená. Důležitý je prozatím trend, který je stále pozitivní.

Tradičně rostou tržby v nepotravinářském segmentu. V červenci pokračoval v obrovském růstu segment počítačů a komunikačních zařízení. Růst o 21 % je pro tuto oblast letos typická. Tablety a chytré telefony stále táhnou. Neustálé novinky na trhu stimulují poptávku, a tak je zjevně pořád velmi silná. Podobně tomu je i v oblasti tržeb přes internet, které rostly o takřka 12 %. Tady ale už dávno nejde jen o elektroniku. Růst je tvořený rozšiřujícím se segmentem e-shopů a jejich sortimentu.

Poměrně zajímavě se letos vyvíjí maloobchod v oblasti oblečení, obuvi a textilu obecně. Za prvních sedm měsíců vzrostly tržby o 4,5 % a v červenci samotném přesně o 9 %. Oblast, kde byl růst maloobchodních tržeb spíše skromný se nyní zlepšuje a situace je výrazně lepší, než před rokem či dvěma.