Maloobchodu se opět nedaří, Češi stále šetří každou korunu

Maloobchodu se nedaří. Propadly tržby za prodej aut a neutrácíme tolik ani za potraviny.

Maloobchodu se opět nedaří. Jeho hlavní tahoun – tržby za prodej aut propadly o 1,7  %. A nedaří se ani v prodeji potravin. Lidé šetří, kde mohou, a v obchodech je to znát. Cena je pro spotřebitele důležitější než kvalita.

Český maloobchod opět trpí (-0,3 %). Lidé začali znovu šetřit každou korunu, a to se zákonitě projevilo na maloobchodních tržbách. Po dlouhé době totiž opět poklesly tržby za prodej automobilů (- 1,7 %), které jsou hlavním přispěvatelem k celkovému výsledku. I když březnový výsledek není zcela povzbudivý, duben bude pravděpodobně prodejcům přát a situace se opět zlepší.

Lidé dále šetří na potravinách (-2,1 %), jejichž tržby dlouhodobě klesají. To, že zákazníci nechtějí utrácet za potraviny a šetří, kde mohou, nahrává různým dovozcům a prodejcům levných potravin, pro které je kvalita až na druhém místě za cenou.

Jedinou oblastí, které se v letošním roce daří bez ohledu na snahu lidí šetřit, je prodej nepotravinářského zboží. V březnu vzrostly tržby o 2,8 %, což je velmi povzbudivý výsledek. Lidé se vrátili k nákupu elektroniky, kde tržby vzrostly skokově o 12,5 %. Takové růsty jsme dříve viděli u tržeb e-shopů. Ty pomalu končí svou éru nepřekonatelného růstu. Ještě vloni rostly tržby v internetových obchodech o 11,8 %, v únoru to bylo už jen o 3,4 % a v březnu dokonce jen o 1,1 %. Proto další růsty o více než 20 % letos už neuvidíme.

Číslo dne: –2,3 % – pokračující pokles tržeb za pohonné hmoty


2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 5. 2012 21:00