Maloobchod raketově roste

Maloobchodu se posledních několik měsíců opravdu vydařilo. Ukazuje se, že maloobchod má našlápnuto a spotřebitelé jsou ochotní utrácet výrazně více, než před rokem.

Maloobchodu se posledních několik měsíců opravdu vydařilo. V únoru tržby rostly o 6,3 %. Předchozí dva měsíce pak rostly shodně o 5,8 %. Ukazuje se, že maloobchod má našlápnuto a spotřebitelé jsou ochotní utrácet výrazně více, než před rokem. Tyto výsledky jsou ruku v ruce s tím, jak vypadá struktura růstu ekonomiky – ta se nyní opírá právě o spotřebu domácností. Spotřebitelům hraje do karet nízká inflace, tedy zboží nijak výrazně nezdražuje. A přidává se k tomu růst mezd. Psychologicky lidé vnímají situaci lépe a jsou ochotnější vydat o něco více ze svých peněženek.

Maloobchod rostl o 6,3 %, pokud bychom započetli i prodeje aut, byl by růst dokonce 7,2 %. Pozitivní ale je, že začaly dlouhodobě růst tržby za potraviny. Zatímco v loňském roce šlo spíše o trápení, letos je vidět už znatelný růst. V únoru se tržby za jídlo zvedly o více jak tři procenta. To je nadprůměrný růst. V maloobchodě s jídlem se postupně otáčí trend, kdy spotřebitelé byli extrémně orientovaní na cenu. S vyššími příjmy jsou ochotnější se více dívat na kvalitu zboží. Ta mnohdy ale znamená také vyšší cenu. Přesto je největším motorem maloobchodu nepotravinářské zboží. To rostlo o 7,9 % meziročně.

Nízké ceny pohonných hmot se viditelně projevily na celkových tržbách. Tržby u benzinek v Česku vzrostly ve stálých cenách o více jak desetinu. V běžných cenách, tedy to, co měli  prodejci v kasách, tržby klesly o 7,9 %. Stálé ceny ale lépe ukazují poptávku po zboží, v tomto případě po pohonných hmotách. A nízká cena rozhodně lákala k tomu tankovat v Česku. Nemálo řidičů totiž v předchozích měsících raději jela tankovat do zahraničí, nebo při návratu z cest natankovala plnou nádrž před přejezdem hranic. Poptávka po pohonných hmotách je tak výrazně citlivá na jejich cenu. Neplatí, že lidé tankují stejně, ať je cena jakákoli.

Tradiční růstovou stálicí byl prodej přes internet. Tady tržby rostly o čtvrtinu meziročně. Spektrum nabízeného zboží skrze internet je široké a láká stále další a další obchodníky. Tradiční obchody vytvářejí své internetové verze, protože lidé jsou zvyklí nakupovat online skoro vše.