Kolik akcionáři platí za účetní triky?

Kolegové ze Société Générale se nedávno zaměřili na souvislost mezi účetními triky a výkonností akcií firem, které je používají.

Triky vedoucí k nadhodnocení zisku zahrnují například nadcenění zásob či pohledávek, manipulace s odpisy a obecně pak nesoulad mezi výnosy a tokem hotovosti nebo obětování dlouhodobého potenciálu krátkodobým ziskům. 

Zjistili, že společnosti, u nichž je kvalita vykazování v tomto ohledu nejslabší, nabízejí také pravidelně slabší zisky svým akcionářům, a to ve 21 z 23 sledovaných let. V tomto období tak zmíněné společnosti přinesly akcionářům v průměru o 2,8 % menší roční výnos. Tedy více než aktuální výnos desetiletých českých vládních dluhopisů. 

Důvodem, proč investoři jsou přesto ochotni akcie takových společností kupovat, může být účetně nezachytitelná veličina „růstového příběhu“. Je přirozené, že investora spíše než zavedená společnost se stabilní dividendou přiláká sázka na takový příběh. Náchylní k tomu jsou ostatně i manažeři velkých firem, kteří mnohdy přeplácejí akvizice, aby pak v dalším roce odepisovali tzv. goodwill, což je suma zaplacená nad jinak účetně odůvodnitelnou hodnotu kupovaného majetku. 

Existují ale i jiné než účetní signály? Příkladem nepřehledného účetnictví byl KIT Digital, kde vykazované tržby dlouhodobě nesouhlasily s tvorbou hotovosti a došlo i na odpisy goodwillu. Shodou okolností firma využívala služeb stejného auditora i investičního poradce jako jistá China Sky One Medical, jejíž akcie z podobných důvodů zkolabovaly o rok dříve…