Kdy koupit a kdy prodat akcie?

Nejdůležitějším předpokladem k úspěchu obchodů na burze je správné načasování nákupu a prodeje cenných papírů či komodit. Pomocníkem řady obchodníků je technická analýza. Co jsou to trendové čáry a jak s nimi pracovat, se dočtete ve třetím díle seriálu o technické analýze.

V minulém díle seriálu jsme si pověděli o suportech a resistancích – mocném nástroji technické analýzy grafů trhů. Dnes si povíme o dalším velmi jednoduchém a přesto velmi silném nástroji – takzvaných trendových čárách.

Trendové čáry, neboli tak zvané trendlines, patří ke zcela základním nástrojům technické analýzy každého komoditního i akciového obchodníka. Způsobů využití trendových čar je celá řada a stejně jako v případě jakýchkoliv dalších technických nástrojů se zde nekladou žádné meze v používání trendových čar v rámci vlastní invence, třeba i v kombinaci s nejrůznějšími dalšími technickými nástroji a indikátory, o kterých jsme si v tomto seriálu již pověděli, nebo teprve povíme.

Pouze krátký pohled do historie: s teorií trendových čar přišel již před mnoha desetiletími jistý muž jménem Charles Dow, který ve své Dow teorii hlouběji rozvedl základní skutečnost, že trhy mají tendenci trendovat - neboli po určité období vždy stoupat nebo klesat a tak tvořit stoupající (tak zvaně býčí) nebo klesající (tak zvaně medvědí) trendy. Trendy je pak možné určitým primitivním způsobem „měřit“ a označovat, a to s pomocí jednoduchých čar, kterým se říká právě trendové čáry.

Jak vytvořit trendové čáry?

Síla trendových čar jakožto nástroje technické analýzy spočívá v jeho naprosté jednoduchosti – k aplikaci trendových čar nám stačí kromě grafů trhů doslova jen tužka a pravítko. Trendové čáry se tvoří propojením několika bodů na grafu. V růstových (býčích) trendech se trendové čáry tvoří s pomocí propojení LOW jednotlivých cenových čar na grafu, v případě klesajících (medvědích) trendů naopak s pomocí HIGH jednotlivých čar na grafu. Tolik tedy k teorii, nyní si pojďme na názorném příkladu ukázat, že se nejedná o nic složitého.

Pokud pohlédneme na následující obrázek s komoditním grafem únorového kontraktu zlata (GCG05), snadno vypozorujeme, že se trh v období zhruba od poloviny října do začátku prosince nacházel v relativně solidním býčím (rostoucím) trendu.

Trendové čáry I.

Trh se v době od poloviny října do začátku prosince nacházel v rostoucím trendu.

Nyní, pokud bychom si tento trend chtěli znázornit pomocí technického nástroje, učiníme tak právě pomocí trendové čáry. Jelikož jsme si na začátku řekli, že trendové čáry se v rámci rostoucích trendů tvoří propojením několika low jednotlivých obchodních dnů, mělo by být už nyní každému zcela jasné, že k vytvoření trendové čáry na grafu GCG05 stačí nakreslit přímku přímo pod low obchodních dnů v rámci období celého trendu:

Trendové čáry II.

Propojením LOW jednotlivých obchodních dnů v rámci trendu získáme trendovou čáru.

Jak tedy vidíte, vytvořit trendovou čáru je naprosto primitivní záležitost.

Pojďme si ještě nyní pro názornost ukázat případ, kdy chceme vytvořit trendovou čáru v rámci medvědího neboli klesajícího trendu. Na dalším obrázku vidíme komoditní graf březnového cukru (SBH05). Jak je z obrázku patrné, v rámci celého období vyznačeného na grafu vytvořil trh medvědí trendy rovnou několikrát – konkrétně 3×.

Trendové čáry V.

V grafu je možné vypozorovat celkem 3 medvědí trendy: v období říjen-listopad, v období prosince a zhruba v polovině ledna.

Vyznačit trendové čáry v rámci těchto tří medvědích trendů je stejně triviální jako v předchozím příkladu. Jedinou změnou je, že v případě medvědího trendu propojujeme HIGH v rámci jednotlivých obchodních dnů, nikoliv low. Na dalším obrázku tedy vidíme, jak by jednotlivé trendové čáry měly vypadat:

Trendové čáry IV.

Trendovou čáru v rámci býčího trendu vytvoříme propojením několika HIGH jednotlivých obchodních dnů v rámci celého býčího trendu.

Jak na trendových čárách vydělávat?

Nyní přichází pravděpodobně nejdůležitější část z celého článku. Ačkoliv způsobů užívání a používání trendových čar je bezpočet, ten nejzákladnější říká, že pokud trh prolomí trendovou čáru, je vytvořen nový trend.

Každý alespoň trochu chytrý obchodník by si měl již nyní sám snadno odvodit, co toto znamená: pokud trh protne trendovou čáru v rámci býčího (rostoucího) trendu, je toto možné považovat za signál k prodeji. Pokud trh protne trendovou čáru v rámci medvědího (klesajícího) trhu, je toto možné považovat za signál k nákupu.

Ukažme si nyní opět vše na konkrétním případě GCG5 (zlato) trhu:

Trendové čáry III.

Porušení trendové čáry znamená možný signál k nákupu nebo prodeji.

Jak vidíte, trh velmi dramaticky protnul 8. prosince trendovou čáru. Pokud bychom měli v té době někde v rozumné vzdálenosti pod trendovou čárou umístěný prodejní příkaz, nastoupili bychom do krátké pozice (tak zvaně short – v akciích i komoditách je možné spekulovat jak na stranu růstu, tak stranu poklesu – je možné nejprve prodat a až později nakoupit), a mohli tak setrvat v následném medvědím (klesajícím) trendu třeba až do začátku ledna, kde bychom mohli vystoupit s profitem necelých 3 500 USD na 1 kontrakt.

Obdobné zisky je možné nalézt i v případě ukázkového komoditního grafu cukru (SBH5). Zde ale již necháme na každém, ať si své možné profity v grafu najde.

Závěrem

Ve výše popsaných příkladech jsme si ukázali, jak používat trendové čáry ke vstupu do trhu. Stejným způsobem však můžeme používat trendové čáry i k výstupu z trhu. Výstup z trhu bývá jedním z obvyklých problémů mnoha obchodníků. Mám už vystoupit? Je trh již dostatečně vysoko? Půjdou mé akcie ještě výše, nebo už budou pouze klesat? Na podobné otázky vám rozhodně trendové čáry mohou pomoci nalézt alespoň částečné odpovědi.

Trendové čáry jsou oblíbené nástroje celé řady obchodníků – i těch profesionálních. Nebojte se tedy pustit do jejich hlubšího studia, třeba vám již v blízké budoucnosti nadělí pár opravdu příjemných zisků. Obzvláště pokud se je naučíte správně kombinovat s některým z dalších nástrojů technické analýzy, o kterých si v tomto seriálu ještě povíme.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz a vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS.

Anketa

Využíváte trendové čáry při obchodování?