Kauza Volkswagen se prohlubuje, jak vážně ji máme brát?

Noční můra Volkswagen nekončí. Největší evropská automobilka má svým způsobem štěstí, že už neexistuje moc dalších emisí, se kterými by mohla mít problém.

Když se zdálo, že problém s oxidy dusíku se usazuje a začíná být pro investory přehledný, automobilka v pondělí přišla se zprávou, že problém s oxidy dusíku má také mateřské Porsche a v úterý oznámila, že se nejedná jen o dusík. Volkswagen má také potíže s podhodnocováním emisí oxidu uhličitého (a to celkově u 800 tisíc vozů). Stranou si tak vyčlenila další 2 miliardy euro na případné soudní pře se zákazníky (ušlé peníze za vyšší spotřebu) a s vládami. I když se potíže Volkswagenu prohlubují – včera propadly akcie skoro o 10 % – přesah do německé a potažmo i české ekonomiky podle nás nemusí být nakonec zdaleka tak vážný. Důležité je, že spotřebitelé v eurozóně v tuto chvíli chtějí auta nakupovat – díky zlepšující se situaci na trhu práce je chuť pořídit si auto jedna z nejvyšších v posledních letech. Český automobilový průmysl a zaměstnanost v něm tak pravděpodobně může být zasažen pouze nepřímo – eventuálním odklonem od značky Volkswagen (a Škoda).Poslední čísla z Německa za měsíc říjen sice trochu vzbudila obavy – prodeje Škodovky poměrně výrazně meziročně poklesly. Vzhledem k tomu, že se ale auta v dnešní době objednávají týdny až měsíce dopředu, je říjnové číslo pravděpodobně z pohledu celé kauzy málo relevantní.

Nijak vážný dopad z celé kauzy pro Česko zatím nevyvozuje ani centrální banka. Tedy soudě alespoň podle poslední prezentace hlavního ekonoma Tomáše Holuba a viceguvernéra Vladimíra Tomšíka v Londýně. Víc se samozřejmě dozvíme na dnešním zasedání, kde ČNB představí trhům také obrysy nové makroekonomické prognózy. Ta bude v případě růstu na tento rok o něco optimističtější, ale opět sníží inflační výhled. I proto se pravděpodobně můžeme již dnes dočkat natažení závazku bankovní rady intervenovat proti koruně.

Zasílat nově přidané názory e-mailem