Jak v grafu identifikovat složitější formace?

Dnes si představíme užitečnou formaci trojitý vrchol a trojité dno. Jak ji v grafu poznat?

Formace, kterou si představíme v dnešním díle našeho seriálu, je jakousi nadstavbou formace Dvojité dno a dvojitý vrchol. Čtěte více: Formace dvojitý vrchol a dvojité dno. Jak se v ní vyznat?

Tato formace je také vizuálně nápadná a dobře se tudíž v grafu identifikuje.I přes zdánlivou jednoduchost je tato formace velmi funkční.

Můžete jí najít na jakémkoliv časovém rámci. Lze ji tedy dobře využít jak pro intradenní obchodování, tak pro dlouhodobější obchody.

Trojitý vrchol vznikne tak, že cena v rostoucím trendu dosáhne vrcholu a poté klesá. Při dalším pohybu vzhůru se cena dostane na stejnou nebo velmi blízkou úroveň předchozího vrcholu, ale není schopna růst dále a opět začne klesat. Tím se nám vytvoří již známý dvojitý vrchol. 

Nyní si můžeme přes dvojitý vrchol zakreslit vodorovnou linii, která bude vlastně rezistencí.

Jak jsme si již řekli v kapitole o supportech a rezistencích, čím vícekrát je rezistence otestována, tím silnější se stává.

Trojitý vrchol vznikne tak, že po poklesu ceny z druhého vrcholu začne cena opět růst a dojde až na úroveň předchozích dvou vrcholů či zakreslené rezistence a není schopna ji překonat.

Trojité dno vzniká v klesajícím trendu stejným způsobem, pouze obráceně.

Formace trojitý vrchol nebo trojité dno bude mít větší pravděpodobnost úspěchu, když jí spojíte s dalšími nástroji technické analýzy, které jsme si již představili v minulých dílech našeho seriálu.

Jelikož po vzniku dvojitého vrcholu máte již zakreslenou linii rezistence, tak se u trojitého vrcholu či dna můžete soustředit především na svíčkové formace, které se budou poblíž této linie tvořit. Pokud vidíte, že se trojitý vrchol, či trojité dno tvoří a zároveň vám vzniká svíčková formace, která nahrává obratu trendu, máte ještě větší pravděpodobnost pro ziskový obchod než u formace dvojitý vrchol a dvojité dno.

Psychologie skrývající se za formací trojitý vrchol (pro trojité dno platí to samé, pouze obráceně) vychází z psychologie formace dvojitý vrchol.

V rostoucím trendu nakupující vytlačí cenu na vrchol, z kterého cena klesá. Po poklesu cena opět míří vzhůru, aby otestovala poslední vrchol. Nakupující nejsou schopni cenu vytlačit nad první vrchol a cena klesá. Později však cena začne opět růst a nakupující ji potřetí vytlačí na úroveň předchozích dvou vrcholů. Pokud nakupující nemají dostatečnou sílu, aby cenu vytlačili nad druhý vrchol, je jasné, že trh začínají opět ovládat prodávající a že se cena bude pohybovat níže. 

Na trh nemusí nutně vstupovat noví prodávající. Může jít o to, že nakupující, kteří nakupovali podkladové aktivum při poklesu cen, vnímají hladinu na které se vytvořil první a druhý vrchol jako výhodnou pro prodej cenných papírů, které nakoupili levněji. Jakmile začnou prodávat, aby si vybrali svůj zisk a na trhu nejsou noví nakupující, tak cena bude logicky směřovat níže, čímž se vytvoří trojitý vrchol.

Seriál o technické analýze připravuje Česká Národní Asociace Technické Analýzy (ČNATA), která pořádá praktické workshopy, setkání obchodníků a semináře. Na jedno z členských pracovních setkání se můžete přijít podívat i vy.