Jak se vyznat v burzovních pokynech? II. část

Existuje velké množství pokynů, které můžeme použít pro naše obchodování na finančních trzích. Ukážeme si nejen ty základní, ale i jejich pokročilejší verze.

Stop pokyny

Použití stop pokynu aktivuje tržní nebo limitní pokyn, pokud je dosaženo konkrétní ceny. Stop pokyn je vhodný, když je důležité potvrdit směr trhu před samotným vstupem do obchodu. Stop pokyn k nákupu nebo prodeji se stává aktivním pouze poté, co je dosaženo určené cenové úrovně (stop úrovně). Stop pokyny fungují v opačném směru než ty limitní: nákupní stop pokyn je umístěn nad tržní cenou a prodejní stop pokyn je umístěn pod cenou tržní. Jakmile je stop úrovně dosaženo, pokyn se automaticky převede do tržního nebo limitního pokynu, což závisí na druhu pokynu, který byl vybrán. V tomto smyslu se stop pokyn chová jako určitý „spouštěč“ pro tržní nebo limitní pokyn, jak již bylo zmíněno výše. V důsledku této skutečnosti jsou stop pokyny dále rozděleny na stop-tržní a stop-limitní pokyny. Stop-tržní pokyn posílá tržní pokyn, jakmile bylo dosaženo stop úrovně. Stop-limitní pokyn posílá, jak jistě všichni už tuší, limitní pokyn. Stop-tržní pokyny jsou možná běžně nejvíce používané, protože jsou obvykle vypořádány více konzistentně.

Pravděpodobně nejpoužívanější druh stop pokynu je nastaven na limitování podstupovaného rizika plynoucího z obchodu, resp. se jedná o takzvaný stop-loss pokyn. Stop-loss pokyn je nastaven na cenovou úroveň, od níž není obchodník ochoten riskovat žádné další peníze v rámci daného obchodu. Pro dlouhé pozice je počáteční stop-loss nastaven pod nákupní cenou, což poskytuje ochranu v případě, že by došlo k poklesu trhu. Pro krátké pozice je naopak stop-loss nastaven nad prodejní cenou, což poskytuje ochranu v případě, že by došlo k růstu trhu. Další aplikací stop pokynu je takzvaný trailing stop (volně přeloženo do češtiny jako „posuvný“ stop). Trailing stop je dynamickým stop pokynem, který následuje cenu, aby postupně uzamykal zisky pro obchodníka. Trailing stop se postupně zvyšuje u dlouhých obchodů, pokud tržní cena postupně roste. Pokud by však cena poklesla, stop cena se nemění (nepohybuje se zpět směrem dolů) a může klidně dojít k automatickému uzavření pozice jako u stop-lossu. U krátkých obchodů naopak trailing stop postupně klesá, když následuje postupný pokles tržní ceny. Pokud by cena rostla, stop cena se nemění a může případně také dojít k uzavření pozice jako u stop-lossu. Obchodníci musí vymezit rozsah tohoto trailing stopu buď jako procento, nebo jako peněžní hodnotu, což nastaví vzdálenost mezi aktuální tržní cenou a úrovní trailing stop. Čím těsnější je trailing stop, tím více bude sledovat cenu. Naopak čím širší bude, tím dává obchodu více prostoru, protože bude nastaven dále od tržní ceny.

Podmíněné pokyny

Použití podmíněných pokynů (jedná se o pokročilé obchodní pokyny) je určeno pro umístění pokynů, které budou automaticky postoupeny nebo zrušeny, pokud budou splněna určitá kritéria. Podmíněné pokyny musí být vloženy před vstupem do obchodu a jsou považovány za nejzákladnější formu obchodní automatizace. Mezi dva běžné podmíněné pokyny se řadí „Order Cancels Order“ (OCO) a „Order Sends Order“ (OSO).

Order Cancels Order

OCO pokyn umožňuje obchodníkům umístit několik pokynů najednou. Když je jeden z nich realizován, všechny zbývající pokyny ve skupině jsou automaticky zrušeny. Tento pokyn je vhodný pro obchodní vstupy i výstupy. Ohraničený pokyn (bracket order), který na trh umisťuje současně stop a limitní pokyny, je možná nejpopulárnějším použitím OCO pokynu. V OCO ohraničeném pokynu jsou buď stop, nebo limitní pokyny, kterých když je dosaženo, ostatní pokyny se automaticky zruší. Stop pokyn slouží jako ochranný stop-loss pokyn pro případ, že by šel obchod špatným směrem, a limitní pokyn slouží jako ziskový cíl. Jeden OCO pokyn víceméně plní funkci tří samostatných pokynů: stop pokyn (ochrana proti ztrátám), limitní pokyn (uzavření obchodu se ziskem) a pokyn pro zrušení zbývajících pokynů.

Order Sends Order

OSO pokyn může také zautomatizovat řízení obchodů díky zasílání dalších pokynů na trh, jakmile je jedna transakce realizována. OSO pokyn se skládá z primárního pokynu, který následně odešle jeden nebo více sekundárních pokynů, pokud bude tento primární realizován. Toto je často používáno v kombinaci s OCO pokyny v rámci zefektivnění procesu řízení obchodů. OSO pokyn může například aktivovat ohraničený pokyn, jakmile je vybraný obchod realizován.

Speciální parametry pokynů

Kromě tržních, limitních, stop a podmíněných pokynů mohou obchodníci také specifikovat, jak dlouho si přejí, aby byl pokyn platný, což znamená, jak dlouho pokyn zůstane na trhu, než bude finálně zrušen (za předpokladu, že nebyl realizován). Vstupní rozhraní pro pokyny v tomto typicky poskytují několik možností, které se můžou lišit v návaznosti na jednotlivou platformu. Příkladem těchto parametrů či podmínek jsou:

Ihned zobchodovat maximum kusů, zbytek zrušit (IOC – Immediate Or Cancel)

IOC podmínka vyžaduje vypořádání části nebo celého pokynu okamžitě. Pokud k tomu nedojde, pokyn bude zrušen jako celek, respektive jeho nerealizovaná část.

Ihned zobchodovat vše nebo zrušit (FOK – Fill Or Kill)

FOK podmínka vyžaduje úplné realizování pokynu okamžitě, jinak bude celý tento pokyn zrušen. Dílčí realizace tak u této podmínky nejsou akceptovány.

Všechno nebo nic (AON – All Or None)

Podobně jako u FOK je AON podmínka zaměřená na zrušení celého pokynu, pokud nebude úplně realizován do konce obchodního dne, což je hlavní rozdíl oproti FOK podmínce. Dílčí realizace tak u této podmínky nejsou akceptovány.

widgety

Závěr

Vědět, jak obchodovat, může být stejně důležité jako vědět, kdy obchodovat. Pochopení různých druhů pokynů a znalost jejich reálné aplikace může obchodníkům pomoci zjednodušit vstupní proces pokynu a vyhnout se nákladným zaostáváním a zbytečným ztrátám. Pokročilé druhy pokynů, jako jsou OCO nebo OSO pokyny, působí jako základní forma obchodní automatizace, protože mnoho z objednávek, jakmile jsou definované, bude zpracováno pomocí obchodní platformy. Obchodní automatizace, ať už na základní úrovni, nebo v plně automatizovaném obchodním systému, může pomoci obchodníkům kontrolovat emoce, vyhnout se nákladným chybám a chránit otevřené obchody se zachováním ziskových cílů.

Inspirováno článkem od Jeana Foglera.