Jak se v Česku žije dolarovým milionářům?

Jaké české značky mají rádi a co rádi pijí? Kam investovat jeden milion korun a kam deset milionů? Přečtěte si, jak se žije českým dolarovým milionářům.

Mají lidé s několika miliony na kontě stejné problémy jako my ostatní? Mají rádi stejné věci? Nebo žijí v úplně jiném světě?

J&T Banka ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd provedla letos průzkum, který mapuje investiční chování i životní styl dolarových milionářů. Tedy těch, kteří mají disponibilní majetek minimálně v hodnotě 18 milionů korun. Průzkumu se účastnilo 106 respondentů.  

Jací jsou čeští dolaroví milionáři?

Kromě rad, kam investovat, se průzkum zaměřil i na samotné osobnostní charakteristiky lidí, jejichž majetek už není nijak zanedbatelný. A výsledek? Dolaroví milionáři jsou podle výsledků realisty. Čekají, že přijdou horší časy a přizpůsobují tomu své chování i plány.

Rozhodně po sobě chtějí něco zanechat a myslí na další generace. Jsou opatrní, spoléhají sami na sebe a okolí příliš nevěří.

Podporují vzdělání, děti a myslí na budoucnost. Cizí jim není ani estetika. Pomáhají sociálně slabším a až na malou hrstku účastníků průzkumu cítí odpovědnost za společnost, ve které žijí.

Ačkoli jsou patrioty, cítí solidaritu i s ostatními lidmi na planetě. Mají rádi značku Škoda a Kofola a jsou hrdými občany České republiky. Investují do sebe, zdraví a vzdělání svých dětí. Příliš nepijí. Když už ano, téměř polovina volí víno.

Průměrnému dolarovému milionáři je 47 let. Nejmladšímu účastníkovi průzkumu bylo 30, nejstaršímu 69 let. Ženy v této oslovené specifické skupině příliš zastoupeny nejsou, tvoří pouze 5% podíl. 66 % respondentů podniká, 15 % jsou osoby samostatně výdělečně činné. Možný by vás to ani nenapadlo, ale 14 % dolarových milionářů jsou zaměstnanci.

Kam investovat milion a kam deset?

Zeptáte-li se dolarového milionáře, jak by investoval jeden milion korun, odpověď vás na 100 % překvapí. Jeden milion korun bych investoval do sebe a svého zdraví. Když se složím já, složí se spousta lidí a věcí kolem mě. Deset milionů korun už bych vložil do nemovitosti, ale pořádně zvážím, která je ta pravá. Na akcie bych příliš nesázel, jsou dost rizikové, uvedl jeden z respondentů průzkumu.


Zdroj: J&T Banka

Podle odpovědí věří při výběru investičních příležitostí tito lidé své intuici nebo se řídí radami přátel a známých. Nezapomínají ale sledovat ani ekonomické dění v Česku i v zahraničí.

Investice jednoho milionu korun je pro respondenty tohoto průzkumu krátkodobou investicí, kterou je vhodné vložit do sebe. 16 % z nich by ji proto investovalo do koníčků nebo cestování, 10 % do vzdělání (zejména svých dětí) a 4 % do svého zdraví.

Pokud nechcete investovat do sebe, radí tito milionáři vložit prostředky do bankovních produktů jako jsou termínované vklady (22 %) nebo do akcií (15 %), podílových fondů (3 %) a obligací (2 %).

Částka 10 mil. Kč už je pro ně dlouhodobou investicí. Více než polovina (59 %) by rozhodně zvolila investici do přísně vybrané nemovitosti. Další nejčastější odpověď byly opět akcie (36 %) i přes to, že se shodují, že jde o rizikovou investici.


Zdroj: J&T Banka

Vztah k riziku aneb Vabank nehraji

Průzkum poukázal na to, že nikdo z respondentů není hráčem, který by sázel všechno na jednu kartu a riskoval tak všechny své peníze. Všichni oslovení převážně doporučují zhruba 40% podíl rizikových investic z celkového portfolia ačkoli některé jejich doporučení se značně liší. Třeba třetina z těchto investorů doporučují podíl rizikových investic jen do 20 %. Starší z nich přirozeně volí ve svém portfoliu vyšší poměr bezpečnějších investic než je tomu u těch mladších.

Za rizikovou investici považují respondenti především akcie (54 %) a investici do vlastního podnikatelského záměru (18 %). Za riziko ale považují někteří i příliš nízký výnos, a proto je pro 9 % dotázaných rizikovou investicí spořicí účet. 8 % všech dotázaných přitom ale v investicích vůbec neriskuje. I přes realitní krizi jsou pro investory bezpečným přistavem právě nemovitosti (46 %). Za bezpečné dále považují také dluhopisy (26 %), termínované vklady (21 %) a fondy (19 %).

Investici ovliňují osoby blízké

A kdo ovlivňuje rozhodnutí kam peníze těchto lidí vložit? Na prvních třech pomyslných příčkách žebřícku se umístili lidé, kteří patří mezi blízké osoby. Patří sem přátelé a rodina, ale i právníci a privátní bankéři. Svým přátelům přitom věří více než rodinným příslušníkům. Analytikům  a  finančním poradcům účastníci průzkumu naopak moc nevěří.


Zdroj: J&T Banka

Podobně nemají většinou (40 %) ani žádný konkrétní vzor úspěšného investora. Naopak jsou spíše individualisty jdoucí vlastní cestou. Pokud už při průzkumu padlo nějaké jméno, byl to nejčastěji Warren Buffett. Z Čechů pak Petr Kellner.


Zdroj: J&T Banka

Milionáři nejsou lakomí

V otázce charity jsou dotázaní poměrně aktivní. Dobročinné příspěvky berou jako svou povinnost. Pocit odpovědnosti ke společnosti ale s výší majektu neroste. Poměr je dán individuálně. Na charitu podle výsledků nepřispívá jen 13 % dotázaných. Drtivá většina těch, kteří darují, to dělají v rámci České republiky. Nejvíce prostředků posílají na přírodní katastrofy (26 %) a pak na děti. Růst začínají i příspěvky na podporu seniorů. Překvapivě málo jsou naopak ochotní darovat peníze na ochranu přírody a ekologii.


Zdroj: J&T Banka

České značky jsou hodny milionářů

Ačkoli si zúčastnění milionáři dopřávají kvalitních věcí, spolehlivost a praktičnost často upřednostňují před okázalostí. Proto pokud bude česká značka stejné kvality jako ta zahraniční, rádi ji podpoří. Mezi dotázanými je oblíbená značka například Baťa, Kofola, Pilsner Urquell, Škoda (za oblíbený automobil ji ale považuje jen 3 % respondentů) a Becherovka.


Zdroj: J&T Banka

Být či nebýt vidět?

Otázka zda své bohatství ukazovat okolí nebo se chovat střízlivěji dělí dotázané boháče na dvě skupiny. Ti, kteří se svým majetkem honosí, jsou většinou ve věku kolem 46 let. Své peníze si chtějí užít a předvést je i ostatním. Dbají na to, jaké auto kupují, s jakou společností létají i jaký hotel si vyberou.

Střízlivější milionáři jsou o trošku starší. Je jim v průměru 48 let a větší zastoupení v této skupině mají ženy. Tam, kde jsou, se dostali vlastní pílí a rozumem. Asi i proto nedávají příliš na rady analytiků, ale rozhodují se samostatně.

Ve svém volném čase se tito milionáři nejraději věnují sportu: lyžování, golfu, tenisu nebo vodním sportům. Zatímco mladší respondenti občas přiznávali, že své koníčky dělají kvůli okolí, lidé starší 40 let už se jim věnují jen kvůli sobě. Z mimosportovních aktivit je najdete často u šachové partie či karetní hry.


Zdroj: J&T Banka
11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 7. 2011 10:26