Jak pražské tramvaje a ruský rubl potkali černou labuť

Co mají společného pražská tramvajová doprava a ruský rubl? Jen pár dní před Mikulášem je potkala černá labuť.

V obou případech došlo k něčemu extrémnímu – k totálnímu kolapsu, ke kterému jak by dodal doktor Chocholoušek, dochází nejvýš jednou za desítky let.

Podle záznamů dopravního podniku totiž nastal obdobný kolaps tramvajové dopravy v Praze, jako byl ten včerejší, naposledy při květnovém povstání v roce 1945. Kvůli barikádám tehdy údajně tramvaje nejezdily dokonce šest dní, avšak k menšímu počtu linek jich tehdy nepochybně stálo méně než včera.

Rovněž rubl potkalo něco extrémně nepříznivého, když v průběhu listopadu (meziměsíčně) oslabil vůči dolaru o téměř 16 % procent, což jsou pro fajnšmekry více než dvě směrodatné odchylky. Připomeňme si přitom, že o více než 15 % rubl meziměsíčně oslabil v posledních 25 letech pouze na počátku roku 2009 – tedy po krachu Lehman Brothers a v roce 1998, kdy Rusko zbankrotovalo. Dodejme, že ruská měna v dramatické depreciaci pokračovala i včera (ztráty cca 4 %).

Jak pražskou tramvajovou dopravu, tak ruský rubl přitom potkalo to, co Američané nazývají dokonalá bouře (perfect storm), kdy velmi nepříznivá souhra různých okolností vede k velmi nepříznivému výsledku. V případě pražských tramvají šlo o velmi specifický atmosférický jev, kdy prší a zároveň mrzne (takže na trolejích se vytvoří dokonalá vrstva ledu). Ruský rubl pak těžko mohl počítat s tím, že Rusko bude v podstatě válčit se svým velkým sousedem a zároveň ze zcela jiných příčin se zhroutí ceny ropy, na nichž je ekonomika závislá.

Včerejší den tedy berme jako připomínku toho, že extrémní jevy jako černé labutě, totální kolaps dopravy či znehodnocení měny o desítky procent za měsíc se prostě stávají a připravit se na ně je velmi obtížné a nákladné.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 12. 2014 13:29