Jak investují bohatí multimilionáři

Mít majetek v milionové hodnotě korun dnes není v České republice nic neobvyklého, ostatně podnikatelé bez majetku by podnikali jen stěží. Ale miliony se uvádějí hlavně v dolarech a právě dolarových milionářů v Česku stále přibývá. Daří se jim opravdu dobře. Podívejte se, jak investují.

Více jak 40 bilionů amerických dolarů vlastní přes 10 milonů dolarových milionářů. A z tohoto úctyhodného čísla jich je okolo 17 000 jen v České republice. Připadá vám, že získat majetek v tak vysoké hodnotě legální cestou snad ani není možné? Mýlíte se. Mezi nejčastější aspiranty na dolarové milionáře patří majitelé firem, profesionální sportovci, vrcholoví manažeři či politici. Získat miliony přitom není zase tak těžké, máte-li majetek. Milionáři se často třeba stanou majitelé firem, kteří svoji firmu nebo podíl v ní prodají.

Je jich stále víc

O více než 15 % stoupl počet českých dolarových milionářů, uvádí dvanáctá výroční studie World Wealth Report společnosti Capgemini. A důvod jejich stoupajícího bohatství? Jejich majetek stoupá především rostoucí tržní kapitalizaci světových trhů v roce 2007. Na výrazný růst odhadovaného počtu osob s finančním majetkem přesahujícím 1 mil. USD měly v České republice vliv mimo jiné pokračující růst spotřebních výdajů obyvatelstva, investice do infrastruktury podpořené strukturálními fondy EU a růst tržní kapitalizace firem, komentuje stav Patrik Horný, generální ředitel společnosti Capgemini pro Českou republiku.

Vše, co potřebujete vědět o akciích a podílových fondech. Přehledy, porovnání, analýzy: akcie.mesec.cz

Investiční chování bohatých bylo opatrné

V první polovině loňského roku byly podmínky pro růst bohatství milionářů velmi dobré, ale zato druhá polovina roku provázená finanční krizí amerických bank přinesla do investičního rozhodování majetných lidí nejistotu. Bohatí tak preferovali depozitní produkty a cenné papíry s pevným výnosem, šlo tedy o investice s malým výnosem, ale zároveň nízkou kolísavostí a větší jistotou.

Drahá ropa milionářům pomáhá

Zatímco ve většině zemí světa spotřebitelé zatínají zuby při tankování pohonných hmot, v regionech Středního Východu, Východní Evropy a Latinské Ameriky byly drahá ropa a vysoké ceny komodit nejdůležitějším faktorem růstu bohatství a počtu velmi bohatých osob. K tomu přispěl i rozvoj finančních center.

Největší přírůstek bohatství byl v roce 2007 vygenerován v Indii, Číně a Brazílii. Stále více firem si uvědomuje, že segment velmi bohatých osob je velmi zajímavým trhem, který generuje významný ziskový potenciál. Velmi důležité je ovšem při vstupu na tento trh analyzovat potřeby tohoto náročného klientského segmentu a přizpůsobit mu produkty a služby, způsob obsluhy i technologie, doplňuje Patrik Horný.

Nejčastější zdroje dolarových milionářů

  • Bývalí majitelé firem, kteří svou firmu prodali.
  • Manažeři a odborníci z největších firem a korporací.
  • Restituenti a dědici.

O bohaté je zájem i u nás

Již staré ekonomické pravidlo praví, že 20 % bohatých klientů utvoří stejný zisk jako 80 % klientů běžných. Slova pana Horného potvrzují i některé banky, které se snaží orientovat na tzv. top klientelu z řad českých multimilionářů. Tak třeba svoje luxusní centra pro majetné klienty mají ve svých ústředích hned tři tuzemské banky. V budově bývalé Živnostenské banky v Praze na ulici Na Příkopě je jedno patro určené k obsluze výhradně majetných klientů. Podobné prostory má na téže ulici Citibank a o kousek vedle HSBC Bank. Orientace na bohaté klienty má těmto bankám přinést vysoké zisky, navíc bohatí klienti patří mezi loajální klienty a své finanční správce často nemění.

O majetné klienty se rvou i ostatní finanční instituce, ale každá má jiné kritérium pro zařazení klienta to tzv. top segmentu. U Citibank musí mít klient 1,5 milionu, u HSBC Bank milion, UniCredit Bank vyžaduje 5 milionů a třeba Komerční banka poskytuje individualizovanou službu privátního bankovnictví až klientům s objemem nad 10 milionů korun. Při volbě banky, která jim bude spravovat aktiva, jsou bohatí klienti opatrní. Cena služeb není rozhodující, hlavní je kvalita služeb a důvěryhodnost ban­ky.

Hlavních 5 kritérií, které uvádějí samotní klienti:

  1. Kvalita klientského servisu (83 %)
  2. Důvěrnost a bezpečnost (75 %)
  3. Kvalita investičního poradenství (67 %)
  4. Image a pověst (64 %)
  5. Reference od existujících klientů (56 %)

Zdroj: Komerční banka

Jak investují bohatí

Zajímavé je zjištění, kam plynou peníze bohatých investorů. Výkonní manažeři TOP korporací a majitelé firem mají v oblibě hlavně alternativní investiční produkty a svému správci dávají mandát s individuální strategií. Oblíbené jsou fondy kvalifikovaných investorů, garantované investice s nízkou mírou rizika a depozitní produkty. Patří mezi aktivní klienty při obchodován s cennými papíry.

Bývalí majitelé firem, kteří své firmy prodali, mají rádi podílové a garantované fondy, alternativní investice a fondy kvalifikovaných investorů. I oni jsou aktivní v obchodování s cennými papíry.

Restituenti jsou na své peníze opatrní a volí převážně depozitní produkty a garantované fondy.

A konečně sportovci a umělci rovněž preferují depozitní produkty, garantované fondy a svému správci majetku dávají mandát na správu svých financí. Občas jsou u nich vidět alternativní investice v rámci satelitní strategie.

Mezi netradiční formy investování bohatých patří i investování do umění. Tím jsou myšleny obrazy, sbírky, ale třeba i drahé kameny. Zvláště obrazy známých autorů jsou považovány za bezpečné investice. Mezi zajímavé a rozšiřující se formy investování patří i investice do archivních vín. Zde se dokonce traduje úsměvné přirovnání, že, na rozdíl od peněz, při poklesu hodnoty vína se lze této investice stále kvalitně zbavit – do vlastního žaludku.

Anketa

Jaká je hodnota vašeho majetku?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2010 18:36