Intervence zafungovaly, tržby vzrostly.

Devizové intervence a tlak na spotřebitele opravdu zafungoval. V listopadu vzrostly maloobchodní tržby a krok číslo jedna byl úspěšný.

  Prozatím ale není jasné, zda zafunguje i krok dvě, a to je dlouhodobý efekt, který je mnohem důležitější než krátkodobý růst tržeb.

Růst tržeb bez očištění v listopadu je nejvyšší za poslední více než dva roky. Tak jako vždy, i tentokrát za celkovým výsledkem stojí maloobchod s automobily, který s tržbami výrazně pohnul vzhůru. Obchod s motorovými vozidly rostl meziročně o 15,1 %, dlouhodobě o výrazně vysokou hodnotu. Právě strach z toho, že automobily velmi brzy zdraží, motivoval spotřebitele k nákupu. Navíc, částka, která se propsala do ceny nových vozů po intervenci, není zanedbatelná, a to váhající spotřebitele motivovalo k tomu, aby koupili nyní než později v budoucnu. Trh s motorovými vozidly ale rozhodně nebyl ve špatné kondici ani před intervencí. Od dubna bez přestání roste, a nebýt velkého výpadku v březnu, byl by roční průměr rozhodně vyšší než „jen“ 3,3 %.

Rostl ale i maloobchod ve své základní podstatě. Potraviny se prodávaly nepatrně lépe než před rokem, zhruba o 1,1 %.  Tento trh dlouhodobě klesal, a tak srovnávací základna z loňského roku je nízká. Navíc v posledních měsících ceny potravin opět brzdily, nerostly tak rychle, a to pomáhalo přimět spotřebitele mírně otevřít své peněženky. Protože se ale intervence propsaly výrazně opět do cen potravin, je možné, že to oživení tohoto segmentu opět přibrzdí.

Stálicí maloobchodu je opět internet a prodej přes něj. Tržby rostly o víc než třetinu, a to je obrovský úspěch. Tak výrazný růst naposledy zaznamenaly e-shopy naposled na Vánoce 2009. Přitom jejich srovnávací základna roste, a nejde už o zanedbatelné částky, které se v tomto segmentu otáčejí. Přesto, e-shopy dokázaly z Vánoční sezóny a intervencí vytěžit maximum. Kampaně propagující „staré ceny“ na e-shopech doslova zaplavily Česko a lidé na ně slyšeli.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 1. 2014 12:52