Evropská auto-rallye ještě nekončí

Nejnovější výsledky registrací v zemích EU potvrzují, že nákupní apetit po nových autech ani po třech letech nemizí.

Už tři roky po sobě se v Evropě permanentně zvyšuje zájem o nová auta. Automobilový průmysl se tak stal jedním z hlavních motorů ekonomiky – a to nejen té české. Nejnovější výsledky registrací v zemích EU potvrzují, že nákupní apetit po nových autech ani po třech letech nemizí. Registrace nových osobních vozů za celou EU v dubnu vzrostly meziročně o 9,1 %, od počátku roku tak už celkem o 8,5 %.

Růst poptávky po nových vozech se přitom týká téměř všech zemí Unie. Výjimkou je pouze Nizozemí, kde prodeje kulminovaly v loňském roce, a Řecko, které se od začátku krize potýká s výrazným útlumem poptávky po nových vozech. A to se v „dobrých“ časech v Řecku prodávalo více aut než aktuálně v ČR, která je z pohledu poptávky na historických rekordech.

Navzdory slabým řeckým prodejům však výrazně rostou registrace v zemích PIIGS. Na vzestupu je Itálie, Španělsko, Irsko a téměř na maximech dokonce i Portugalsko.

Velmi pozitivní čísla přicházejí i z největších evropských trhů, a sice z Německa a Velké Británie. V Británii se dokonce prodává v kumulovaném vyjádření nejvíce aut, v Německu se sice o maximech hovořit nedá, protože ta byla vychýlena v době šrotovného, ale i tak jde o velmi silné výsledky.

Automobilky v Evropě čeká další velmi solidní rok, tedy alespoň z pohledu poptávky. Jak ukazují tvrdá data o investicích firem do nových vozů v některých zemích nebo průzkumy mezi spotřebiteli, zájem o nová auta ještě není na vrcholu. Zvláště pak, pokud jde o poptávku ze strany spotřebitelů. Zde se stále ukazuje, že o koupi nového vozu v následujícím roce uvažuje výrazně více lidí než v předchozích letech. Jde přitom fakticky o všech pět největších trhů a mimochodem i o ČR.

widgety

Jestliže průzkumy zájmu o nová auta vyznívají stále pozitivně, nezbývá než se podívat, jak daleko má trh ke svému historickému maximu dosaženému v roce 2008. K překonání ročního maxima ve výši 14,1 mil. aut mu už aktuálně chybí jen necelých 400 tisíc vozů. A to rozhodně není vůbec vyloučené. Stačí, když se podaří udržet si letos růst prodejů okolo sedmi procent. Vzhledem k poptávce, pozitivní náladě spotřebitelů a levným penězům – a nepochybně i atraktivním cenám aut – to není nedosažitelný výsledek.

A kdo tedy těží z letošního růstu prodejů? Trhu sice dominují německé automobilky, avšak je vidět výrazné oživení prodejů italských a asijských automobilek. A nelze si rovněž nevšimnout slabšího výsledku největší automobilky v Evropě, její podíl na trhu se z necelé čtvrtiny dostává pod 24 %.