Důvěra v ekonomice se sice v lednu nezměnila, ale i tak je nejvyšší za posledního dva a půl roku

Na jedné straně přinesl leden zmínění předchozího optimismu průmyslových firem, na druhé straně se opět zlepšuje nálada spotřebitelů.

Průmyslové podniky oceňují hlavně zahraniční poptávku, avšak na další měsíce se dívají méně pozitivně než v závěru loňského roku. I přes tyto určité obavy však naladění v průmyslu zůstává příznivé, a to jak z pohledu vývoje v posledních dvou letech, tak ve srovnání s dalšími odvětvími.

Ve stavebnictví panuje dál špatná nálada, i když přece jen ne tak zlá jako v závěru roku. Stavební firmy se stále potýkají s nedostatkem zakázek, a tak drobné zvýšení jejich důvěry v lednu nepovažuji za známku jasného obratu k lepšímu.

Svůj optimismus v úvodu roku krotí i obchodníci, kterým se díky „devalvaci“ v závěru roku nečekaně výrazně zvýšily tržby. Zřejmě nepočítají s tím, že by útok spotřebitelů na internetové i kamenné obchody měl dlouhého trvání, a tak své očekávání pro další měsíce obchodníci mírní.

widgety

A nakonec potěšující je především lepší nálada spotřebitelů, kteří začínají na budoucnost hledět s menšími obavami než v posledních pěti letech. Dokonce je jejich důvěra nejvyšší za posledních téměř pět a půl roku. Spotřebitelé se méně obávají dalšího vývoje ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace. Naopak toho, čeho se nyní bojí více, je růst cen.

Celkově se dá říct, že z pohledu naladění firem i spotřebitelů je vidět, že česká ekonomika má to nejhorší zřejmě na čas za sebou. Nepanuje zde ani euforie, ale ani – s výjimkou stavebnictví – bezbřehá deprese. I když jde jen o měkká čísla o náladě či důvěře, vyznívají ve prospěch mírného ekonomického růstu české ekonomiky, která má za sebou historicky nejdelší recesi.