Důvěra v české ekonomice pokračuje v poklesu

Důvěra v české ekonomice pokračuje v poklesu. Ačkoliv z historického pohledu zůstává stále vysoko, tak dubnový pokles už je třetím v řadě.

Důvěra v české ekonomice pokračuje v poklesu: ačkoliv z historického pohledu zůstává důvěra stále vysoko, tak dubnový pokles celkové důvěry je třetím poklesem v řadě.

Důvěra se zhoršila jak u spotřebitelů, tak u většiny odvětví podnikatelského sektoru: výjimkou je stavebnictví, kde je důvěra tažena nahoru optimismem ohledně poptávky.

V případě průmyslu zůstává bariérou nedostatečná poptávka a duben hlásí nárůst zásob: taková konstelace naznačuje, že se tempo růstu průmyslové výroby nebude zvyšovat, pro nejbližší měsíce vidím spíše riziko ve směru zpomalení.

Koncem minulého byly zveřejněny dubnové průzkumy ze zpracovatelského průmyslu eurozóny (průzkum PMI), a ty naznačují, že tempo růstu aktivity ve zpracovatelském průmyslu eurozóny v dubnu mírně kleslo a zpomalil se také růst průmyslových objednávek. Právě obnovení tempa růstu průmyslové aktivity v eurozóně je klíčem pro oživení důvěry v tuzemském průmyslu. Nadějí dávají zprávy z Německa, kde se v dubnu oživil růst exportních zakázek, mimo jiné díky oživení poptávky ze strany Číny a USA. Pokud se tento vývoj udrží, budou z něj v dalších měsících profitovat také čeští exportéři a průmysloví výrobci.

V případě spotřebitelů se v náladě projevuje menší dávka optimismu, co se týče výhledu jejich vlastní finanční situace. Zde je ale třeba mít na paměti, že spotřebitelská důvěra zůstává velmi vysoko a vývoj na trhu práce by měl udržovat náladu tuzemských spotřebitelů na velmi slušných úrovních i v dalších měsících.

Celkový vzkaz z dubnového průzkumu důvěry je následující: na sentiment v tuzemském průmyslu dopadají smíšené signály, jež v uplynulých měsících přicházely z průmyslu eurozóny. Právě situace v průmyslu na západ od nás bude klíčem pro vývoj v tuzemském průmyslu dalších měsících.

V případě spotřebitelů se pak ukazuje, že ani zde nemůže dobrá nálada růst donekonečna: na počátku letošního roku se optimismus spotřebitelů vyšplhal velmi vysoko, od té doby trochu koriguje. Nicméně, o náladu spotřebitelů a vývoj spotřeby domácností jako takový obavy nemám: s tím, jak v české ekonomice roste počet pracovních příležitostí a zrychluje se růst mezd, tak jsou zde všechny předpoklady k tomu, aby spotřebitelé měli jak chuť, tak reálnou možnost více utrácet.