Důvěra roste, nenechala se zastrašit

Důvěra v ekonomiku jako takovou v listopadu vzrostla. Celkové saldo indexu důvěry vzrostlo z 2,9 bodu na 4,5 bodu.

Důvěra roste, nenechala se zastrašit

Důvěra v ekonomiku jako takovou v listopadu vzrostla. Celkové saldo indexu důvěry vzrostlo z 2,9 bodu na 4,5 bodu. I když to může vypadat jako na první pohled nepatrná změna, jde o výrazné zlepšení, navíc s potenciálem k dalšímu růstu. Překvapením jsou spotřebitelé, kteří ukázali velmi vysokou důvěru v ekonomiku.

Zlepšení přišlo v obou hlavních oblastech – u podniků i u spotřebitelů. Největší růst a změna k lepšímu se odehrála v průmyslu, který se dostal se svým saldem do pozitivních čísel. Zlepšení se ukazuje setrvale celý letošní rok a je to nejlépe vidět na meziroční změně. Za rok totiž index vyrostl o 14,7 bodu. Podle respondentů se průmyslu sice současná situace nemění, ale do budoucna podniky očekávají mnohem lepší situaci. Ta může pramenit ze dvou věcí – jednak slabší koruna může pomoct v zahraničních zakázkách. Dále pak i oživování v Německu, které je nezávislé na naší měnové politice také hraje důležitou roli a s tím, jak se Německu daří lépe, tak i české firmy mají více zakázek. Zdá se, že tento trend by měl pokračovat, a tak je zde potenciál k dalšímu zlepšování.

widgety

K mírnému zhoršení došlo v oblasti služeb, kde index klesl z 26 bodů na 25,3 bodu. Stabilní pak zůstal v sekci obchodu, kde se drží na úrovni 5,7 bodu. Situace tak neukazuje, že by ekonomika byla ve špatné, nebo dokonce tragické kondici. Jediný sektor, který dlouhodobě vykazuje špatné výsledky, je stavebnictví. To se pohybuje okolo své tradiční hodnoty –52 bodu. Na celkovou náladu ale má jen malý vliv. Stavebnictví je stále v krizi a zlepšení může přijít nejdřív na jaře příštího roku. Ve stavebnictví není dostatek zakázek, firmy mají příliš mnoho volných kapacit, a ochota investorů realizovat nové projekty je malá.

Pozitivní výsledek ale zaznamenali spotřebitelé. Jejich nálada výrazně vzrostla, a dostala se nad hranici mínus deseti bodů, kde nebyla od konce roku 2010, když v prosinci toho roku vykázali spotřebitelé identickou hodnotu důvěry v ekonomiku jako dnes (-9,3 bodu). To je výsledek, který je nadmíru pozitivní a měl by tím naznačit, jak se ekonomika bude v budoucnu dále vyvíjet.