Česká nálada ve vleku optimismu ze zahraničí

Nálada se v české republice mírně zlepšila. Spotřebitelé vidí situaci nejlépe za posledních 16 měsíců.

Nálada v české ekonomice měřená souhrnným indikátorem ekonomického sentimentu se podle Českého statistického úřadu zvedla v únoru z –4,2 na –2,6 bodu. Spotřebitelé si alespoň částečně oddechli a situaci vidí nejlépe za posledních 16 měsíců. Průmyslníci věří ekonomice stejně jako v červenci 2012.

Podnikatelé v průmyslu se pomalu zbavují negativních myšlenek a začínají hledat pozitiva. Do živelného optimismu mají sice ještě daleko, ale i tak mohou únorová data vyloudit drobný úsměv na tváři. Nálada průmyslníků se totiž zlepšila na nejlepší hodnotu od června minulého roku. V řeči čísel to znamená, že se příslušný indikátor zlepšil z lednových –10,7 bodu na –8,0. Jen pro připomenutí, nejvíce si výrobci zoufali v listopadu 2012 (-12,0 bodu).

Únorové zlepšení ale zatím neplyne z oblasti, ze které bychom si to přáli nejvíce. Poptávka zůstává stále slabá a oproti lednu se nezměnila. Přesto podniky počítají se zrychlením výroby i zaměstnanosti. Očekávání pro nadcházejícího čtvrt roku se oproti lednu zvýšila, půlroční výhled zůstal nezměněn, tedy mírně pozitivní. Zlepšení očekávají především podnikatelé z řad zpracovatelského průmyslu. Naopak dobyvatelé surovin nehodnotí blízkou budoucnost příliš příznivě.

Únorová data o důvěře pravděpodobně těží z vývoje v Německu. Ifo i ZEW index se v lednu zlepšil a v únoru na hezký start roku oba ukazatele solidně navázaly. Předběžný odhad indexu nákupních manažerů sice nenaplnil vysoko nastavená očekávání, i tak se zpracovatelé v Německu podívali po dlouhé době nad 50-ti bodovou hranici. Detail ZEW indexu navíc ukázal, že výrobci automobilů nejsou zas až tak daleko od bodu, kdy mohou tvrdit, že se jim bude dařit lépe (saldo –15,6, meziměsíčně +11 bodů). To je dobrá zpráva pro český automobilový sektor a tedy pro jeho zhruba 100 tisíc zaměstnanců.

Únor učinil přítrž lednové hluboké depresi spotřebitelů. Příslušný indikátor, který má v celkovém indexu pětinovou váhu, vzrostl o 5,5 bodu na –22,3 bodu. Domácnosti mají menší strach o svoji finanční situaci, k větším nákupům se ale zatím zlákat nenechají. Pečlivý výběr zboží do nákupního košíku (z hlediska ceny), orientace na slevy a přísná finanční disciplína tak bude ještě nějaký ten měsíc provázet spotřební chování.