Červnové prodeje z velké části vymazaly pozitivní překvapení z května

Červnový výsledek maloobchodních tržeb skončil pod očekáváním (skutečnost –2,7 % y/y, my –2,0 %, trh –1,3 %).

Po očištění o vliv počtu pracovních dní pak klesly o 1,1 % y/y. Oproti květnu utržili maloobchodníci v reálném vyjádření o 1,5 % m/m méně. Prodeje tak vymazaly většinu pozitivního překvapení z předchozího měsíce. Na poklesu se nepodílel až tak motoristický segment (-0,1 %), kde hrozil výraznější negativní dopad z povodní. Tržby tak klesly zejména v maloobchodě mimo prodeje a opravy motorových vozidel (-2,2 %). I zde ovšem mohly povodně sehrát svoji roli, těžko je však jejich dopad přesně vyčíslitelný.

Dle ČSÚ meziroční snížení tržeb v maloobchodě nejvíce ovlivnil pokles prodeje potravin v nespecializovaných i specializovaných prodejnách (o 4,0 %, resp. o 11,3 %), v jejich rámci podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, tržby klesly o 3,6 %. Rovněž se snížil prodej ve specializovaných prodejnách farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 7,3 %, výrobků pro domácnost o 5,3 % a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 3,4 %. Naopak vzrostly tržby za prodej oděvů a obuvi o 3,8 % a počítačového a komunikačního zařízení o 2,0 %. Výraznější růst zaznamenal prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 18,4 %.

Vzhledem k tomu, že červnový pokles je pouze korekcí vysokého růstu z května, nehodnotíme data negativně. Určitou korekci jsme předpokládali i my v našem pesimističtějším odhadu, navíc vypovídací schopnost údajů z reálné ekonomiky v červnu zhoršují již zmíněné povodně. Zajímavější tak budou až čísla za červenec. Zdá se, že spotřebitelé si začínají připouštět, že to nejhorší má již česká ekonomika za sebou. To naznačuje zlepšující se spotřebitelská důvěra, která dosáhla svého dna v květnu loňského roku. Zlepšovat náladu domácnostem by totiž měl konec fiskální konsolidace, klesající inflace a případná stabilizace na trhu práce. Jedinou brzdou v letošním roce je pokles reálných mezd, kde ovšem svoji roli sehrála daňová optimalizace. Vloni domácnosti i přes zhoršenou reálnou kupní sílu šetřily, letos patrně míra úspor opět poklesne s pozitivním dopadem do spotřeby a maloobchodních tržeb. Za celý rok očekáváme, že bude maloobchod v průměru stagnovat, příští rok již očekáváme růst o 1,8 %.