Apetit utrácet spotřebitele neopouští

I v květnu maloobchodní tržby bez prodejů aut rostly, ač méně než jsme očekávali. Dobrá nálada by spotřebitelům měla vydržet i po zbytek letošního roku.

I v květnu maloobchodní tržby bez prodejů aut rostly, ač méně než jsme očekávali.  V reálném vyjádření po očištění o sezónní vlivy si maloobchod na své konto připsal 0,4 % (SWDA). V meziročním srovnání byly tržby nepříznivě ovlivněny nižším počtem pracovních dní (v květnu 2015 bylo o jeden pracovní den méně než v květnu 2014). Bez očištění o počet pracovních dnů tržby vzrostly o 5,4 % y/y , zatímco po očištění si maloobchod polepšil o 6,6 % y/y. Struktura tržeb zůstala zhruba stejná jako v měsíci dubnu. Největší nárůst byl zaznamenán u prodejů pohonných hmot, které v reálném vyjádření vzrostly o 8,3%. To je dáno jednak nižšími cenami pohonných hmot ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, ale i celkově lepší kondicí domácí ekonomiky. Ochota domácností utrácet se projevuje i v rostoucích prodejích za nepotravinářské zboží. Ty v květnu stouply o slušných 7,0 % y/y.   

Dobrá nálada by spotřebitelům měla vydržet i po zbytek letošního roku. Výrazně ji vylepšuje klesající míra nezaměstnanosti, která by se v červnu měla propadnout dokonce na nejnižší hodnotu za posledních šest let. Ochota domácností utrácet je dána i jejich rostoucím reálným příjmem. Ten v Q1 15 vzrostl o 2,7 %. Reálná spotřeba domácností rostla ještě rychleji, a to o 3,5 %. Dobrou zprávou také je, že domácnosti své výdaje již neodkládají, což se projevuje na klesající míře jejich úspor (9,4 % v Q1 15). Jejich ochota investovat naopak roste (na 7,5 %). Pozitivní nálada spotřebitelů je patrná i na vývoji salda spotřebitelské důvěry. Ta se již od listopadu loňského roku drží v kladných číslech a ani v květnu tomu nebylo jinak.  Domácí poptávka tak potvrzuje svoji pozici tahouna domácího ekonomického růstu. Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb o 7,0 % y/y.