Akcie Ferrari se budou obchodovat na burze

Malá část akcií společnosti Ferrari se dostane na newyorskou burzu. Vzhledem k malému objemu akcií nabízených k prodeji lze očekávat poměrně silný zájem investorů díky velmi atraktivní značce.

Upisovací cena akcií Ferrari by měla podle oficiálního vyjádření mateřského koncernu Fiat Chrysler Automobiles dosáhnout hodnoty v pásmu 48 až 52 USD. Ve veřejném úpisu bude nabídnuto 17,175 mil. kusů akcií, což zhruba odpovídá 9% podílu. Na další zhruba jedno procento budou mít nárok v rámci opčních kontraktů finanční instituce zajišťující veřejnou nabídku. Akcie Ferrari se budou obchodovat na burze NYSE od 20. října 2015.

Fiat Chrysler Automobilies (FCA) nyní drží 90 % podílu ve společnosti Ferrari. Zbylých 10 % je v rukou  syna  zakladatele  společnosti  Piera  Ferrariho. Po  veřejné  nabídce  bude  mateřský koncern FCA vlastnit 80% podíl (za předpokladu, že dojde k využití opcí). FCA dále očekává, že  zbylých  80 %  bude  rozděleno  mezi  akcionáře  FCA  na  začátku  roku  2016. Tím  se  ukončí proces  oddělení  Ferrari  od  společnosti  FCA.  Samotné  Ferrari  žádné  prostředky  z veřejného úpisu nezíská a prodávat další akcie nechystá.

Celková hodnota společnosti Ferrari by se za těchto podmínek měla pohybovat v pásmu 9,06 až 9,82 mld. USD. V eurovém vyjádření při přepočtu aktuálním kurzem USD/EUR (1,1379 ke  konci  včerejšího  obchodního  dne)  by  se  ocenění  firmy  pohybovalo  v pásmu  7,96 až 8,63 mld.  EUR. Société  Générale  na  základě  svého  ocenění  založeného  na  vzorku porovnatelných  luxusních  značek (Porsche  Cars,  Harley  Davidson,  Hermes,  LVMH  a Burberry) odhaduje hodnotu Ferrari na úrovni 6,7 mld. EUR.

cestovko

Ještě  před  oznámením  o rozdělení  firmy  v květnu  2014 představil  CEO  Ferrari  a  FCA  Sergio Marchionne  plán  pro  roky  2014 až  2018,  že  by Ferrari  mohlo  zvýšit  současný  objem vyrobených  aut  ze  7 tis.  až  na  10 tis.,  což  by  vedlo  k nárůstu  EBITDA  přes  1 mld.  EUR. Tento dodatečný objem by měl najít svoji poptávku zejména na rozvíjejících se trzích. Na svém ejvětším  trhu  ve  Spojených  státech  s 30%  podílem  dodávek  růst  v tržbách  již  nečeká. Rizikem    může    být    přetrvávající    zpomalování    v Číně, která    je    největším    světovým automobilovým  trhem.  Tento  argument  však  do  jisté  míry  může  narážet  na  fakt,  že  dopady zpomalování  budou  spíše  viditelné  v nižších  společenských  vrstvách.  U nejbohatší  skupiny, kam Ferrari míří, by se poptávka po zboží včetně toho luxusního snižovat příliš nemusela.

S.  Marchionne  v minulosti  zároveň  několikrát  uvedl,  že  průměrná  hodnota  společnosti  tržním konsensem   odhadovaná   na   4,3 mld.   EUR   je   velmi   nízká. Dle   násobků   EBITDA   na nadcházející roky pro jiné luxusní značky odvodil, že hodnota Ferrari by měla dosahovat zhruba 10 mld. EUR, což je výrazně více, než odhaduje SG. Vzhledem  k malému  objemu  akcií  nabízených  k prodeji  lze  očekávat  poměrně  silný zájem   investorů   díky   velmi   atraktivní   značce.   Dle   Bloombergu   by   IPO   mohlo   být několikanásobně  přeupsané.  Pro  drobné  investory,  kteří  si  nemohou  dovolit  koupi  vozu značky  Ferrari,  bude  dozajista  stimulem  alespoň  akciový  podíl  v této  firmě,  čímž  tak  budou opravněně moci tvrdit „I já mám své Ferrari“.