Hlavní navigace

21 rad jak neztratit své peníze

14. 12. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Jak vydělávat peníze na trzích není žádné velké tajemství. Postavit si obchodní systém, který bude profitovat, by měl postupem času dokázat každý jenom trochu inteligentnější člověk. Proč tedy pořád tak málo lidí v trzích skutečně profituje? Lze to shrnout do 21 důvodů.

Pojďme se nyní podívat na 21 důvodů, pro které mnoho obchodníků ztrácí své peníze, a zkusit si tak z nich vzít ponaučení, abychom mezi ztrácejícími obchodníky neskončili jednou i my.

1. Velká většina obchodníků obchoduje bez obchodního plánu. Takoví obchodníci nemají předem jasně vymezené riziko ani žádný cíl potenciálního zisku v daném obchodě. Ztrácející obchodníci obchodují „naslepo“, což nikdy nemůže vést k výsledkům.

2. Jiní obchodníci plán mají, ale nejsou schopni jej dodržet. Pod vlivem emocí mění svá předem jasně stanovená rozhodnutí během samotného obchodu, obzvláště pokud jejich obchod začíná vykazovat ztrátu. Nedodržování plánu pak velmi často vede k přílišnému obchodování, kvůli kterému obchodníci své účty velmi často exponují na maximum a pod tlakem margin callů jsou nuceni uzavírat řadu pozic předčasně.

3. Ztrátoví obchodníci obvykle likvidují ziskové pozice předčasně a naopak ztrátové drží co nejdéle.

4. Spousta obchodníků si nedostatečně uvědomuje, že zprávy mající zásadní vliv na pohyby trhů jsou většinou už dávno zakomponovány v aktuální ceně dané komodity, proto není často vůbec třeba dělat na jejich základě okamžité změny plánu.

5. Po pár vítězných obchodech získá mnoho obchodníků pocit, že již obchodování plně porozuměli. Přestanou být opatrní, k obchodům začnou přistupovat bez rozvahy a opatrnosti a o své zisky velmi brzy zase přijdou. Opatrnosti není v trzích nikdy dost.

6. Mnoho obchodníků se velmi často snaží obchodovat příliš mnoho pozic najednou s příliš malým účtem. Množství obchodovaných pozic musí být vždy adekvátní velikosti účtu. Nikdy byste neměli mít exponováno více jak 50 procent svého kapitálu v marginech.

7. Ztrátoví obchodníci nepoužívají stop-loss. Absence stop-lossu je jeden z nejčastějších důvodů, pro který mnoho obchodníků přijde o všechny své peníze.

8. Ztrátoví obchodníci často nedokáží přiznat, že udělali chybu nebo vstoupili do špatného obchodu. Pokud ztrácející obchodník vstoupí do pozice, a ta se již za krátko ukáže jako špatně se vyvíjející, není nic špatného na tom pozici opustit. Pokud obchod nefunguje, není důvod v něm déle setrvávat.

9. Mnoho obchodníků není schopno přijmout malé ztráty hned na samotném začátku. Raději ve ztrátovém obchodě setrvávají ve slepé víře, že se trh brzy otočí jejich směrem. Takoví obchodníci pak setrvávají v pozici tak dlouho, dokud nejsou ztráty doslova zničující.

10. Poziční obchodníci často vstupují do pozice pouze na základě fundamentální analýzy, aniž by si prověřili, zda koresponduje i s analýzou technickou. A samozřejmě naopak. V případě dlouhých pozičních obchodů by si neměly technická a fundamentální analýza jakkoliv protiřečit. Pokud nemáte jasné signály pro dlouhodobější pozici jak ze strany fundamentálních faktů, tak ze strany technické analýzy, raději do obchodu nevstupujte.

11. Příliš velké množství obchodníků neustále porušuje základní pravidlo: zbavujte se včas ztrát, zisky nechte růst.

12. Mnoho obchodníků obchoduje raději „srdcem“ než hlavou. Pocity do obchodování nepatří. Vše je třeba dělat s rozmyslem a chladnou hlavou – myšlení je na prvním místě.

13. Mnoho obchodníků se domnívá, že je možné obchodovat pouze na základě intuice. To je zcela mylné uvažování. Na prvním místě musí být vždy jasně definovaný plán, stanovený na základě racionálních důvodů. Intuici mnoho obchodníků zaměňuje s emocí. Intuice je něco, co může samo přijít až po letech reálného obchodování.

14. Obchodníci často plánují obchody ze strany zisků, nikoliv ztrát. Jejich plánování je více „útočné“ než „ochranné“. Úspěšní obchodníci uvažují naopak. Na prvním místě je ochrana kapitálu. Začněte přemýšlet o obchodech ze strany jak co nejvíce omezit a zmenšit ztráty, až po té jak maximalizovat zisky.

15. Ztrátoví obchodníci jsou ochotni riskovat příliš mnoho peněz pro příliš malý potenciál zisku. Vždy je třeba riskovat podstatně méně, než je potenciál profitu. Ten by měl být alespoň 2–3× větší než definovaný risk. Ideálně mnohem více.

16. Velkým důvodem ztrát bývá obchodování proti trendu. Trend is our friend – to je pravda vítězných obchodníků. Ne vždy je dobré jít za každou cenu proti davu.

17. Spousta obchodníků je ochotna vzít malý profit jenom proto, aby měli alespoň nějaký profit. To je špatné uvažování. Skutečnou pravdou je, že 80 % zisků dělá 20 % obchodů. Právě takové obchody, kdy necháme naše pozice patřičně růst a vyždímáme tak z nich maximum. Malé zisky jsou proto, aby pokrývaly malé ztráty. Velké zisky jsou zde proto, aby nám vydělávaly peníze.

18. Velká většina neúspěšných obchodníků příliš spoléhá na rady svého brokera, „odborníků“ v televizi, na internetu a lidí kolem sebe.

19. Jiná většina obchodníků zase příliš spoléhá na své ego a není ochotna si nechat poradit vůbec od nikoho.

20. Překvapivě mnoho obchodníků obchoduje jenom proto, aby obchodovali. Je třeba vždy čekat jen na nejlepší příležitosti. Pokud vám vše neříká jasné ANO, pak je lépe obchod vůbec nebrat.

dan_z_prijmu

21. Ztrátoví obchodníci si nikdy nepřipustí, že to není žádný zázračný systém, co vydělává peníze: jsou to převážně disciplína a money-management.

Autor je vydavatelem a redaktorem serveru Finančník.cz, vicepresidentem České a Slovenské asociace technické analýzy TASOCS a spoluautorem knihy Obchodování na komoditních trzích.

V kolika bodech jste našli své obchodní zlozvyky?

  • V žádném.
    15 %
  • V 1 - 5.
    23 %
  • V 6 - 10.
    4 %
  • V 11 - 20.
    42 %
  • Ve všech.
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je vicepresidentem Česká a Slovenská asociace technické analýzy TASOCS. Publikační činnost:. Obchodování na komoditních trzích (Tomáš Nesnídal, Petr Podhajský)...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).